23948sdkhjf

Konsulenthus har sit største hub i Danmark: "For få år siden var virksomheder nervøse for skyen"

Hvor cloud-agendaen for få år siden var nærmest ikke eksisterende i medico- og medicinalindustrien, så er det i dag brancher, der investerer massivt i den digitale transformation. 

Udbredelsen af digitale sundhedstjenester og databaserede platforme til Life Science-industrien forventes at vokse med 40 procent de næste fem år. I Danmark har udviklingen gjort Capgemini Danmark til det globale konsulenthus’ største Life Science-hub i Nordeuropa.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. 

Ifølge John Fodeh, der er direktør for Life Science-forretningen hos Capgemini Danmark, er de store danske medico- og medicinalfirmaer de senere år gået forrest i den digitale transformation, der er i gang i industrien. En markant udvikling, fordi det ikke er mange år siden, at selvsamme virksomheder nærmest rystede på hovedet, når talen faldt på for eksempel cloud-løsninger.

- På grund af blandt andet sikkerhedsbekymringer og komplekse compliancekrav var mange Life Science-virksomheder for få år siden nervøse for skyen. Men i dag har de fleste en cloud first-strategi. Det er et paradigmeskifte, der på mange måder er indtruffet næsten fra den ene dag til den anden. Og lige nu er Life Science en af de industrier, hvor den digitale transformation går allerhurtigst, udtaler han.

Pandemien var et wakeup call

Ifølge John Fodeh tog udviklingen i den danske Life Science-industri især fart i forbindelse med corona. 

Her oplevede virksomhederne blandt andet, at de ved at gå den digitale vej fik langt bedre mulighed for at styrke relationen til kunder og patienter. Eksempelvis ved at benytte digitale platforme til at skabe mere personlige og bedre behandlingsforløb sammen med hospitaler og læger.

- Inden for Life Science har der været en tendens til, at kunderne har været tilbageholdende med for alvor at rulle digitale løsninger ud i stor skala. Men i dag er de indledende forbehold over for eksempelvis cloud-sikkerhed afløst af et strategisk fokus på at levere langt mere skræddersyede og individuelle behandlinger. Ambitionen er at komme endnu tættere på patienter og slutbrugere i takt med, at virksomhederne bliver mere digitale og datadrevne, udtaler John Fodeh.

Det er en udvikling, der ifølge en international undersøgelse fra Capgemini Research Institute, kun tager yderligere fart de kommende år. Den viser nemlig, at udbredelsen af datadrevne, digitale sundhedstjenester og platforme (Connected Health-teknologi) i bl.a. medico- og medicinalindustrien forventes at vokse med 40 procent de næste fem år.

Ifølge rapporten, er det en udvikling, der er drevet af teknologiernes store potentiale for øget patientengagement, nye behandlingsmuligheder og for at sikre tidlig diagnosticering og opdagelse af sygdomme.

Danske giganter driver vækst

Den udvikling er ifølge John Fodeh allerede i fuld gang herhjemme, drevet af mange af Danmarks store, internationale medico- og medicinalvirksomheder. Og resultatet ses sort på hvidt i Capgemini Danmarks Life Science-forretning, som de seneste fire år er fordoblet hvert år. Det har i dag gjort Capgemini Danmark til den største hub for Life Science-kunder i Nordeuropa hos det globale it-konsulenthus.

- Med de massive investeringer i digitalisering inden for Life Science her i Danmark og i Europa, har branchen indset, at langt den største udfordring er adgang til de rigtige kompetencer. Og vi er nu på det niveau, hvor det begynder at gøre ondt på Life Science-virksomhederne, hvis ikke de har de rigtige it-partnere, udtaler John Fodeh og fortsætter.

- Der kan man sige, at vi var heldige og rettidige og havde investeret i at udbygge vores kompetencer og organisation inden for industrien, allerede inden pandemien brød ud. Derfor står vi virkelig stærkt i dag og har været i stand til at vokse forretningen med 100 procent hvert år siden 2019.

Han pointerer, at Life Science-området er komplekst, og der er rift om de dygtigste specialister. Derfor har Capgemini Danmark også i stigende grad styrket de lokale kompetencer med Capgeminis internationale muskler inden for data science, CRM, SAP S/4Hana, Cyber Security og Management Consulting for at kunne understøtte de danske og nordiske kunder i deres digitale transformation.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203