Og her sad de så: Tre undervisere fra Randers Social- og Sundhedsskole, en uddannelsesansvarlig for pædagogisk assistentuddannelsen og to (senere tre) social- og sundhedsassistenter fra Randers og kommunerne omkring.
Alle med armene over kors i mødelokale A på skolens adresse i Randers. Det var den 3. oktober 2018. Mødet var et opstartsmøde for et udviklingsprojekt, som de seks medarbejdere var udpeget til at deltage i som repræsentanter fra henholdsvis uddannelser og praksis.
Titlen på projektet var "Fremtidens Innovative Velfærdsmedarbejder" og havde til formål at bringe praksis og uddannelser sammen med mål at afklare, hvad en innovativ velfærdsmedarbejder er og hvad en innovativ velfærdsmedarbejder i fremtiden bør være - og ikke mindst hvilke færdigheder en sådan skal besidde.
Foran lå en lang række af møder, workshops og test, der skulle strække sig over det næste års tid. Nu, i dag, efteråret 2019, nærmer projektet sig sin afslutning. Armene har for længst sluppet korset over brystet og er nu i stedet hævet højt over hovederne. Projektet gav mening og har både bekræftet behovet for indsatsen og vakt interesse for mere hos de involverede.
Hverdagsinnovation
- Det er hverdagsinnovationen, vi på Randers Social- og Sundhedsskole har fokus på. Vi har ingen forventning til, at vores elever skal opfinde og starte den næste Google eller Facebook, men vi håber, at vi med vores undervisning på skolen kan blive bedre til at identificere udfordringer i deres arbejdsliv - både for borgeren, dem selv og deres arbejdspladser - og at de ligeledes opnår redskaberne til at kunne finde løsninger og handle på dem, siger udviklingschef René Dybdal.
- Når vi på skolen arbejder med innovation, er det imidlertid nødvendigt, at det sker i samklang med den måde, som man arbejder med og forstår innovation i praksis. Selvom innovation indgår i flere kommuners strategier for velfærdsområdet, og selvom flere lokale institutioner (børnehaver, plejehjem m.m.) også har indskrevet innovation i deres handleplaner og lokale strategier, så er der endnu ikke defineret i praksis, hvad det vil sige at være en innovativ velfærdsmedarbejder, siger han.
På en workshop i foråret 2018 blev det derfor hurtigt klart at succes med nye initiativer afhænger af at blive mere afklarede om ikke bare hvad vi på skolen mener, at fremtidens innovative velfærdsmedarbejder skal kunne, men at det også er nødvendigt at få praksis involveret i denne afklaring.
Med både sparring og økonomisk støtte fra Fonden for Entreprenørskab blev det således i sensommeren 2018 muligt at søsætte projektet "Fremtidens innovative velfærdsmedarbejder".
Væld af idéer
Den formelle afslutning af projektet nærmer sig med hastige skridt, mens lysten til og behovet for mere samarbejde om innovation mellem skole og praksis til stadighed vokser.
Ud af projektet er der også vokset et væld af gode ideer at fortsætte arbejdet og samarbejdet med. Ideerne er mange og spænder bredt: fra oprettelsen af ambassadørkorps, hvor medarbejdere fra praksis og skole gøres til ambassadører for innovation, udviklingen af særlige forløb/kurser, med mål at uddanne både elever og faglærte i at kunne stå frem som innovationsfacilitatorer, til etablering af et dynamisk innovationsforum, hvor der kan skabes gensidig inspiration og ske udveksling af gode ideer til gavn for både skole og praksis.
Fremtidens innovative omsorgspersonale er drevet af forandring
Et samarbejde mellem Randers Social- og Sundhedsskole og praksis kaster lys over innovation som nøgle til at styrke velfærdssektoren i fremtiden.