550 sager gennemgås: Team skal rette op på mangelfuld social hjemmepleje
Siden Københavns Kommune foretog en omstrukturering af den sociale hjemmepleje i 2018, er både borgere og medarbejdere blevet hårdt ramt af omfattende besparelser.
De besparelser har ført til mangelfuld og kritisabel behandling af kommunens syge borgere og påvirket patientsikkerheden, mens kommunens egne medarbejdere også har oplevet forværrede forhold.
Det viser en intern redegørelse, som kommunen har lavet på baggrund af flere henvendelser fra medarbejdere i kommunen, der har fremført kritikpunkter af den nye hjemmeplejeordning.
- Der er risiko for, at borgerne ikke har fået den hjælp, som de er berettiget til. Og hjælpen har ikke været tilfredsstillende. [...] Det har påvirket patientsikkerheden," skriver kommunen i et notat.
Det skal der nu rettes op på, lyder det fra kommunen, som sætter turbo på genopretningen og indsætter et nyt team, der har fået til opgave at genoprette Den Sociale Hjemmepleje.
"Socialforvaltningen har her til morgen orienteret Socialudvalget om, at der dags dato indsættes et nyt team, som har til opgave at genoprette Den Sociale Hjemmepleje i København," skriver kommunen i en orientering, som TV 2 Lorry har fået indsigt i.
Omstruktureringen i 2018 var et led i en besparelse, som skulle friholde borgerne - men spareøvelsen viste sig at være for stram.
Det førte til, at Styrelsen for Patientsikkerhed i 2019 udstedte et påbud til kommunen på baggrund af risikoen for, at borgerne ikke har fået den hjælp, som de har været berettiget til - og at hjælpen ikke har været tilfredsstillende.
I næste uge er der opfølgende kontrolbesøg i kommunen, men allerede nu er forandringerne i fuld gang, skriver Københavns Kommune i notatet.
"Socialforvaltningen har allerede indsat en ny Borgercenterledelse, som er i gang med at løse problemerne. Det arbejde skal Genopretningsteamet sætte turbo på. Genopretningsteamet skal samtidig sikre, at hele forvaltningen lærer af de fejl, som er sket i forbindelse med omorganiseringen i Den Sociale Hjemmepleje. Teamet forankres i forvaltningens direktion."
Ifølge Københavns Kommune skal genopretningsteamet bistå borgercenterledelsen, der gennemgår samtlige 550 sygepleje-relaterede journaler for fejl og mangler.
Teamet vil gennemgå og optimere den daglige planlægning af ruter samt gennemgå de utilsigtede hændelser, der er registreret i forbindelse med alvorlig personskade eller dødsfald.
Genopretningsteamet skal samtidig sikre, at hele forvaltningen lærer af de fejl, som er sket i forbindelse med omorganiseringen i Den Sociale Hjemmepleje. Teamet forankres i forvaltningens direktion.
Kilde: k