Analyse: Det her er vigtigst, hvis velfærdsteknologi skal være en succes
Spiserobotter, GPS-trackere og sensormadrasser.
Det er velfærdsteknologiske løsninger, som bruges bedst på plejecentrene, hvis de giver konkret betydning for borgerne, og hvis plejepersonalet har indflydelse på indførslen af teknologien.
Det er nogle af konklusionerne i en ny analyse udført af Teknologisk Institut og finansieret af Velliv Foreningen.
- Det er vigtigt, at der bruges en helhedsorienteret tilgang, når der skal indføres velfærdsteknologi. Tryghed spiller en afgørende rolle for medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø. Borgenes tryghed er samtidig en vigtig kilde til at skabe mening i de ansattes arbejde. Derfor skal velfærdsteknologi bidrage til at skabe tryghed for både borgere og medarbejdere, hvis det skal fremme det psykiske arbejdsmiljø, udtaler forretningsleder Emil Højbjerre Thomsen, Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.
Analysen undersøger velfærdsteknologiens indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø og er lavet ud fra dybdegående interviews med ledere og medarbejdere på ti danske plejecentre. I analysen har man udelukkende haft fokus på teknologier, der har en direkte kontakt med borgerne og ikke administrative teknologiske løsninger.
En vigtig ledelsesopgave
Udover tryghed og medindflydelse peger analysen også på, at en god kultur på arbejdspladsen er med til at sikre en succesfuld implementering.
- Arbejdet med nye velfærdsteknologier kan både opleves som en byrde eller som en spændende faglig udfordring, afhængigt af øjnene, der ser. Implementering og drift af velfærdsteknologi er en vigtig ledelsesopgave, der kræver involvering af medarbejderne og med fordel kan tage højde for medarbejdernes forskellige forudsætninger for at arbejde med velfærdsteknologi, udtaler forretningsleder Emil Højbjerre Thomsen, Teknologisk Institut.
På baggrund af analysen har man i rapporten beskrevet anbefalinger til ledere og arbejdsmiljørepræsentanter på plejecentre. Blandt rådene er, at der skal kommunikeres klart om formålet med indførelsen af ny velfærdsteknologi, så medarbejderne kan se meningen og motivationen. Desuden bør medarbejderne involveres tidligt i valget af ny teknologi, så de føler ejerskab og ansvar. Endelig er det vigtigt, at de enkelte teknologiske løsninger er testet grundigt, inden de tages i brug. Derved kan man undgå utryghed og frustrationer blandt de medarbejdere, som skal benytte velfærdsteknologi i dagligdagen, lyder det i anbefalingerne.
Projektet er finansieret af Velliv Foreningen med 691.628 kr.