23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
19.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Syddanmark

Infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug


Region Syddanmark

847827-2025 - Resultater
Danmark – Medicinsk udstyr – Infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug
OJ S 245/2025 19/12/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Syddanmark
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Sundhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug
Beskrivelse Region Syddanmark (med mulighed for de øvrige fire regioner at tiltræde aftalen) har behov for indkøb af sprøjtepumper og volumetriske infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug.
Identifikator for proceduren 0587390e-b41e-4ea4-b457-ccf6dcc0e452
Intern ID 16036 Infusionspumper
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren Direkte tildeling
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  33100000   Medicinsk udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 640 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug
Beskrivelse Region Syddanmark (med mulighed for de øvrige fire regioner at tiltræde aftalen) har behov for indkøb af sprøjtepumper og volumetriske infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug.
Intern ID 16036 Infusionspumper
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  33100000   Medicinsk udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 640 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Beskrivelse Pris og kvalitet
Kategori for tildelingskriteriet vægtPrioriteret rækkefølge
Tildelingskriterium talværdi 1,00
Begrundelse for ikke at angive vægtningen af tildelingskriterierne Laveste pris
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Følgende klagefrister gælder ved klage til Klagenævnet for Udbud Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail. Reglerne om klagefrister findes i § 7 i lov om Klagenævnet for Udbud.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Klagenævnet for Udbud
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Region Syddanmark
Organisation, der udfører betalingen Region Syddanmark
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 640 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse Sammenfatning Region Syddanmark vurderer, at betingelserne samlet set for at gennemføre et EU-udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse jf. udbudslovens § 80 stk. 3 er opfyldt, da kontrakten kun kan gennemføres af én bestemt leverandør. Begrundelsen er: • Der er kliniske krav som af hensyn til patientsikkerheden og behandlingskvaliteten der er strengt nødvendige at opfylde, samt politiske krav om forbedring og effektivisering af arbejdsgange. • Markedsafdækningen og -dialogen viser, at kun én leverandør kan opfylde de kliniske krav. Baggrund Region Syddanmark (med mulighed for de øvrige fire regioner at tiltræde aftalen) har behov for indkøb af sprøjtepumper og volumetriske infusionspumper til hospitals- og præhospitalt brug. Den samlede estimerede kontraktsum inklusive optioner er ca. 600 mio. dkr. Der er gennemført markedsdialog (TED-annonceret i april 2024) i juni 2024 og oktober 2024 samt i 2025 efterfølgende leverandørdrøftelser og afklaringer. Udfaldet af markedsdialogen dokumenterede leverandørfeltets muligheder for at leve op til Region Syddanmarks samlede krav. Region Syddanmarks kliniske krav til en fremtidig infusionspumpeløsning Nedenfor oplistes de strengt nødvendige kliniske krav og kravene til optimering af arbejdsgange understøttet af de objektive årsager, der ligger til grund for kravene. Kravene er fastlagt af læger, sygeplejersker og driftunderstøttende organisationer som medicoteknik og regional it, dette på tværs af de afdelinger, sygehuse samt på direktion, ledelse- og medarbejdsniveau. Alle fire nedenstående krav skal kunne opfyldes af interesserede virksomheder. 1. Præhospital (ambulance) Direktionen i Region Syddanmark har besluttet at sikre et sammenhængende patientforløb, også præhospitalt. Derfor skal det præhospitale udstyr ensrettes med det udstyr, der anvendes på hospitalerne. Dette er allerede gennemført/igangsat for defibrillatorer og patientmonitorer, og næste fase vedrører infusionspumper. Udover at sikre et sammenhængende patientforløb giver beslutningen også en lang række stordriftsfordele, f.eks. ensretning af infusionspumper og slanger og mulighed for bedre kommercielle vilkår. Personale vil på tværs af afdelinger og sygehuse, kende udstyret og kan arbejde efter de samme retningslinjer. Det vurderes klinisk at dette vil gavne patientsikkerheden, og øge mulighed for at etablere ”best pratice” samt reducere risikoen for utilsigtet hændelser. 2. Sikring mod frit flow Infusionspumper anvendes i situationer, hvor præcis og kontrolleret infusion er afgørende for patientbehandling og patientsikkerheden, der er således tale om en behandling hvor der er skærpet krav til infusionen. Region Syddanmark stiller derfor krav om frit flow mellem infusionsvæske og patient og skal derfor automatisk forhindres ved udtagning af slangesæt. Da en automatisk frit flow-sikring eliminerer risikoen for alvorlige konsekvenser potentiel fatalt, hvis manuel sikring skulle glippe i en presset situation. Kontekst: Patienten kan være tilkoblet flere (ofte >10) pumper og være i kritisk tilstand. ”Sikring mod frit flow” er en nuværende standard i Region Syddanmarks pumpeløsninger. Et skifte til en løsning uden automatisk sikring, hvor kun manuel sikring er mulig, vil øge risikoen for utilsigtede hændelser og forringe patientsikkerheden. 3. Brug af protokoler (TCI) Region Syddanmark anvender i dag infusionspumper med TCI-protokoller (Target Controlled Infusion) med henblik på øget behandlingskvalitet Det er derfor et mindstekrav, at TCI også findes i den fremtidige løsning. 4. Farvekodning Region Syddanmark stiller mindstekrav om at farvekodning af lægemidler, ISO 26825, skal kunne vises på pumpens display, så den visuelle verificering indgår ved brug af infusionspumper (en del af den kliniske arbejdsgang). Det giver klinisk overblik, særligt når patienten er tilkoblet flere pumper, og øger dermed patientsikkerheden. Markedsdialog I markedsdialogen har i alt 6 interesserede virksomheder vist interesse. Markedsdialogen har været afholdt over en periode på 20 måneder. Fra Region Syddanmark har en række kliniske brugere deltaget: • Intensiv og anæstesi (bredt repræsenteret fra de fire sygehusområder og subspecialer) • Neonatal • Nyfødte og familie • Onkologi • Hæmatologi Alle 6 interesserede virksomheder blev inviteret til at deltage, hvoraf 5 valgte at deltage. Markedsdialogen er gennemført på både et mundtligt og skriftligt grundlag. Den samlede kontraktværdi overstiger 5 mio. € (eksklusive moms) hvorfor EU’s IPI-forordning (2025/1197) finder anvendelse. Dette har udelukket 2 interesserede virksomheder for videre deltagelse. Samlede vurdering På baggrund af markedsdialogens resultat kan det derfor konstateres at der alene er én virksomhed der kan opfylde alle 4 ovennævnte kliniske mindstekrav samt EU’s IPI-forordning. Region Syddanmark, med mulighed for at de øvrige fire regioner indtræder i kontrakten, har derfor til hensigt at indgå kontrakt med B. Braun. Der foreligger referater fra markedsdialog, skriftlige leverandørbesvarelser, kliniske høringssvar, mv. Dokumentation på ovennævnte forløb og samlede vurdering kan fremsendes på forlangende. Såfremt der er en økonomisk aktør der tidligere har deltaget i den officielle markedsdialog, men gav afkald på videre deltagelse i dialogen og nu ønsker at gøre indsigelse skal sammen med indsigelsen vedhæfte et komplet tilbud der opfylder alle krav til opgaven der blev offentliggjort i forbindelse med markedsdialogen. Imødekommes dette ikke af indsiger vil Ordregiver af tidsmæssige hensyn til kontraktstart fortsætte tildelingsprocessen uden yderligere hensyn ift. indsigelsen.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn B. Braun Medical A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator MT 16036
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 460 000 000,00   DKK
Underentreprise Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Infusionspumper
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere 0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Udvalg af tilbud
Værdien af det antagelige tilbud med den laveste værdi 640 000 000,00   DKK
Værdien af det antagelige tilbud med den højeste værdi 640 000 000,00   DKK
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Region Syddanmark
Registreringsnummer 29190909
Postadresse Damhaven 12
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Steen Jensen
Telefon +45 99440384
Internetadresse https://www.regionsyddanmark.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10 29 48 19
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0004
Officielt navn B. Braun Medical A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Lille virksomhed
Registreringsnummer 2034 3249
Postadresse Dirch Passers Allé 27, 3
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 7b11755a-d507-41fe-b65b-c07aeb810beb   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 18/12/2025   08:26:24 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 18/12/2025   11:00:55 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 847827-2025
EUT-S-nummer 245/2025
Offentliggørelsesdato 19/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.088|