23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
19.11.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Skanderborg kommune

EU-udbud af dentalmaterialer til Jysk Fællesindkøb 2025


Skanderborg kommune

768179-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Forbrugsvarer til tandpleje – EU-udbud af dentalmaterialer til Jysk Fællesindkøb 2025
OJ S 223/2025 19/11/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Skanderborg kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Norddjurs kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Rebild Kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Favrskov Kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Viborg kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Syddjurs Kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Skive kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
1.1.
Køber
Officielt navn Mariagerfjord kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel EU-udbud af dentalmaterialer til Jysk Fællesindkøb 2025
Beskrivelse Udbuddet vedrører levering af dentalmaterialer (forbrugsartikler og materialer til tandbehandling) til følgende kommuner under Jysk Fællesindkøb: Favrskov, Mariagerfjord, Norddjurs, Rebild, Skanderborg, Skive, Syddjurs og Viborg Kommuner. Udbuddet gennemføres som offentligt udbud, jf. udbudsloven, LBK nr. 10 af 06/01/2023, hvilket betyder, at enhver kan afgive tilbud. Efter udbuddets afslutning handler de i udbuddet deltagende kommuner med den valgte leverandør som individuelle juridiske parter. Aftalen forventes at træde i kraft 1. marts 2026 og har en løbetid på 2 år. Aftalen kan forlænges med 2 x 12 måneder. Skanderborg Kommune er tovholder på udbuddet. For nærmere beskrivelse af den udbudte ydelse, henvises til udbudsmaterialet inkl. bilag, herunder blandt andet Udbudsbilag A - Ordregivers historiske forbrug, udkast til rammeaftale, Bilag 2 - Kravspecifikation, Bilag 3 - Leverandørens tilbudsliste og varekurv.
Identifikator for proceduren 86114b6d-db82-46fc-8265-d7d003e97d41
Intern ID 604607
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  33141800   Forbrugsvarer til tandpleje
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  33130000   Instrumenter og udstyr til tandpleje og delspecialer herunder, 33000000   Medicinsk udstyr, lægemidler og produkter til personlig pleje, 33141810   Tandfyldningsmaterialer, 33137000   Tilbehør til dentalprofylakse
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Levering skal ske ved følgende kommuners tandlægeklinikker: Viborg Kommune, Skive Kommune, Norddjurs Kommune, Syddjurs Kommune, Favrskov Kommune og Skanderborg Kommune.
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Levering skal ske ved følgende kommuners tandlægeklinikker: Rebild Kommune og Mariagerfjord Kommune.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 19 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udbuddet er ikke opdelt i delaftaler. Baggrunden herfor er dels en vurdering af, hvad der giver de bedste vilkår for tilbudsgiver og ordregiver. Dels på grund af de økonomiske fordele herunder stordriftsfordele, som ordregiver skønner at kunne opnå ved at udbyde samlet i Jysk Fællesindkøb, og dels en forventning om, at de administrative omkostninger, miljøpåvirkningen og transportomkostninger minimeres ved, at der kan ske én samlet levering af flere varekategorier ved at kunne bestille produkterne ét sted.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/10   - Bekendtgørelse af udbudsloven LBK nr 116 af 03/02/2025
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Insolvens En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Ophævelse eller en lignende sanktion En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Deltagelse i en kriminel organisation En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Svig En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Korruption En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel EU-udbud af dentalmaterialer til Jysk Fællesindkøb 2025
Beskrivelse Udbuddet vedrører levering af dentalmaterialer (forbrugsartikler og materialer til tandbehandling) til følgende kommuner under Jysk Fællesindkøb: Favrskov, Mariagerfjord, Norddjurs, Rebild, Skanderborg, Skive, Syddjurs og Viborg Kommuner. Udbuddet gennemføres som offentligt udbud, jf. udbudsloven, LBK nr. 10 af 06/01/2023, hvilket betyder, at enhver kan afgive tilbud. Efter udbuddets afslutning handler de i udbuddet deltagende kommuner med den valgte leverandør som individuelle juridiske parter. Aftalen forventes at træde i kraft 1. marts 2026 og har en løbetid på 2 år. Aftalen kan forlænges med 2 x 12 måneder. Skanderborg Kommune er tovholder på udbuddet. For nærmere beskrivelse af den udbudte ydelse, henvises til udbudsmaterialet inkl. bilag, herunder blandt andet Udbudsbilag A - Ordregivers historiske forbrug, udkast til rammeaftale, Bilag 2 - Kravspecifikation, Bilag 3 - Leverandørens tilbudsliste og varekurv.
Intern ID 604607
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  33141800   Forbrugsvarer til tandpleje
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  33130000   Instrumenter og udstyr til tandpleje og delspecialer herunder, 33000000   Medicinsk udstyr, lægemidler og produkter til personlig pleje, 33141810   Tandfyldningsmaterialer, 33137000   Tilbehør til dentalprofylakse
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ordregiver har option på at forlænge aftalen med 2 x 12 måneder på uændrede vilkår. Aftalen er uopsigelig for begge parter i forlængelsesperioden. Udnyttelse af optioner varsles med 3 måneder.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Levering skal ske ved følgende kommuners tandlægeklinikker: Viborg Kommune, Skive Kommune, Norddjurs Kommune, Syddjurs Kommune, Favrskov Kommune og Skanderborg Kommune.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Levering skal ske ved følgende kommuners tandlægeklinikker: Rebild Kommune og Mariagerfjord Kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/03/2026
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 19 500 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Dette er et tilbagevendende udbud
Beskrivelse Ordregiver forventer, at iværksætte et nyt udbud, når den udbudte aftale er udløbet.
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til økonomisk og finansiel formåen, jf. udbudslovens § 142: • Tilbudsgiver skal have en positiv egenkapital i det seneste afsluttede offentliggjorte regnskabsår. Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 143: • Tilbudsgiver skal have udført mindst to sammenlignelige referencer inden for de 3 seneste år regnet fra tilbudsfristen. Med ”sammenlignelige referencer” forstås levering af dentalmaterialer til i) Offentlige og/eller private kunder ii) med en årlig realiseret omsætning på minimum 1 mio. kr. ekskl. moms, og iii) som har været i drift i minimum 6 måneder på datoen for tilbudsfristen. Med ”udført” forstås opgaver, som enten er afsluttet eller igangværende. For igangværende rammeaftaler gælder, at Tilbudsgiver i sin referencebeskrivelse alene kan medtage de dele af opgaven, som er leveret på tilbudstidspunktet. Såfremt Tilbudsgiver har flere delkontrakter/aftaler med ét indkøbsfællesskab/privat kæde, kan disse betragtes som én samlet reference. ESPD’et er tilbudsgivers ”egen-erklæring”, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde samt opfylder egnethedskravene til udbuddet. Udelukkelsesgrundene er anført i ESPD'et og i denne bekendtgørelse. Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 1-5. Der skal fremlægges dokumentation for de afgivne oplysninger i ESPD'et vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 1-5. Dette gælder både tilbudsgiver og eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad der må anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. Bemærkning vedrørende udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134a Ordregiver skal oplyse, at udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134a ikke finder anvendelse i nærværende udbud. Baggrunden er EU-Domstolens domme i sagerne C-652/22 (Kolin İnşaat Turizm) og C-266/22 (CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd), hvori Domstolen fastslår, at medlemsstaterne ikke har kompetence til at fastsætte nationale regler om udelukkelse af virksomheder etableret i tredjelande, idet en sådan regulering er forbeholdt EU. På denne baggrund har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilkendegivet, at udbudslovens § 134a forventes ophævet og allerede nu må anses for uden retligt grundlag. Af systemtekniske årsager kan udelukkelsesgrunden ikke fjernes fra ESPD’et i udbudssystemet Comdia. Ordregiver vil imidlertid se bort fra tilbudsgiverens besvarelse i det pågældende felt, og eventuelle svar heri vil ikke indgå i vurderingen af tilbudsgiverens egnethed eller adgang til at deltage i udbuddet. Inden Tilbudsgiverne orienteres om den endelige tildelingsbeslutning, skal den Tilbudsgiver, som ifølge Ordregiver har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på baggrund af tildelingskriteriet "Pris", dokumentere oplysningerne afgivet i ESPD'et, jf. Udbudsloven § 159, stk. 2. Ordregiver vil kræve følgende dokumentation: 1) Vedrørende udelukkelsesgrundene: Gyldig serviceattest, jf. Udbudslovens § 153. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel, regnet fra tilbudsfristen. 2)Vedrørende økonomisk og finansiel formåen: Årsregnskab for det senest afsluttede offentliggjorte regnskabsår med angivelse af egenkapital, som Tilbudsgiver har nævnt i ESPD'et, jf. Udbudslovens § 154. Hvis tilbudsgiver ikke er forpligtet til at offentliggøre sine årsrapporter, skal tilbudsgiver endeligt dokumentere omsætning og egenkapital på en anden passende måde, jf. Udbudslovens § 154, stk. 2. 3) Vedrørende teknisk og/eller faglig formåen: Referencelisten fra ESPD'et betragtes som endelig dokumentation. 4) Støtteerklæring hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. Tilbud afgivet af et konsortium eller en tilbudsgiver, der baserer sig på anden enheds formåen(økonomisk/finansiel/teknisk/faglig) skal afgive oplysning herom i ESPD via Comdia. Er tilbudsgiver et konsortium eller baserer tilbudsgiver sig på andre enheders formåen, skal der indgives et særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/enhed. Konsortiedeltagerne skal i ESPD'et angive, hvilken konsortiedeltager, der med bindende virkning, kan føre afklarende drøftelser og indgå aftaler med ordregiver. Tilbudsgivere, der baserer sig på en anden enhed, skal specificere, hvor tilbuddet baserer sig på den anden enhed. Desuden skal de enkelte deltagere i konsortiet/tilbudsteamets ydelser/roller angives i ESPD'et. Rammeaftalen er omfattet af Rådets forordning (EU) 2022/1269 af 21. juli 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014, om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Ordregiver kræver i den forbindelse af den tilbudsgiver, som ordregiver agter at tildele kontrakten, skal udfylde erklæringen i Bilag 5 - Tro- og loveerklæring. De i udbuddet deltagende kommuner er selvstændige aftaleansvarlige. De enkelte deltagende kommuner kan eksempelvis benytte optionerne individuelt, uden at dette påvirker aftalevilkårene. Aftalen er obligatorisk for Ordregivers tandklinikker som er nærmere angivet i Bilag 5 - Oversigt over Ordregivers klinikker og leveringsadresser. Tilbudsgiver kan stille spørgsmål til udbuddet. Spørgsmål stilles skriftligt, på dansk via Comdia. Spørgsmål og svar, samt eventuelle rettelser til blive offentliggjort via Comdia. På baggrund af indkomne spørgsmål kan der ske efterfølgende ændringer i det offentliggjorte udbudsmateriale, herunder kravspecifikationen, og Tilbudsgiver skal således holde sig orienteret om eventuelle ændringer i det offentliggjorte udbudsmateriale. Afgivelse af tilbud via Comdia: Det samlede udbudsmateriale ligger udelukkende under det overordnede udbud. Det fremgår af Udbudsbetingelserne hvilke elementer og dokumenter som tilbuddet skal indeholde.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til økonomisk og finansiel formåen jf. udbudsloven § 142: - Tilbudsgiver skal have en positiv egenkapital i det seneste afsluttede offentliggjorte regnskabsår.

Kriterium Referencer på specificerede leverancer
Beskrivelse Tilbudsgiver skal opfylde følgende minimumskrav til teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 143: • Tilbudsgiver skal have udført mindst to sammenlignelige referencer inden for de 3 seneste år regnet fra tilbudsfristen. Med ”sammenlignelige referencer” forstås levering af dentalmaterialer til i) Offentlige og/eller private kunder ii) med en årlig realiseret omsætning på minimum 1 mio. kr. ekskl. moms, og iii) som har været i drift i minimum 6 måneder på datoen for tilbudsfristen. Med ”udført” forstås opgaver, som enten er afsluttet eller igangværende. For igangværende rammeaftaler gælder, at Tilbudsgiver i sin referencebeskrivelse alene kan medtage de dele af opgaven, som er leveret på tilbudstidspunktet. Såfremt Tilbudsgiver har flere delkontrakter/aftaler med ét indkøbsfællesskab/privat kæde, kan disse betragtes som én samlet reference. Beskrivelsen af sammenlignelige referencer, som Tilbudsgiver har udført inden for de seneste tre år regnet fra tilbudsfristen bør indeholde: • En beskrivelse af aftalen/leverancerne • Aftaleforholdets start og sluttidspunkt • Den realiserede årlige omsætning i kr. ekskl. moms. • Navn på kunden, samt eventuel kontaktperson, som Ordregiver har mulighed for at kontakte.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Laveste evalueringstekniske pris
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Ad hoc-kommunikationskanal
Navn Kommunikation skal foregå via kommunikationsmodullet i Comdia
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 19/12/2025   10:00:00 (UTC+01:00) centraleuropæisk tid, vesteuropæisk sommertid
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiver forbeholder sig retten til at anmode tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet i overensstemmelse med udbudslovens § 159 stk. 5. Se udbudsbetingelser for yderligere information.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Forsikring: Leverandøren er i hele kontraktens løbetid forpligtet til at opretholde en erhvervs- og produktansvarsforsikring med en dækningssum på minimum 10 mio. kr. pr. år. Leverandøren skal på ordregiverens anmodning godtgøre forsikringens eksistens og omfang. -Ordregiver stiller i aftalen krav om, at vindende tilbudsgiver skal stille en punch-out løsning til rådighed for bestilling. Etik: Ordregiver forudsætter, at leverandøren og dennes underleverandører overholder internationale konventioner tiltrådt af Danmark herunder, men ikke begrænset til de grundlæggende ILO-konventioner, der fremgår af kontraktens pkt. 18.1. Det forudsættes endvidere, at leverandøren og dennes underleverandører respekterer grundlæggende menneskerettigheder, herunder lever op til FN’s Menneskerettighedserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Tro- og loveerklæring: Leverandøren skal forud for underskrift af aftale underskrive Tro- og loveerklæring om russiske forhold.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Betalingsbetingelserne er 30 kalenderdage efter afsendelse af korrekt faktura. Falder sidste rettidige betalingsdato ikke på en bankdag, udskydes betalingsdatoen til førstkommende bankdag. Leverandøren kan ved forsinket betaling alene opkræve morarente i henhold til LBK nr. 459 af 13/05/2014 bekendtgørelse af lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling (renteloven) med eventuelle senere ændringer. Rykkergebyr m.m. kan derfor ikke opkræves. Betalingsfristen forudsætter, at ordregiver har modtaget de af fakturaen omfattede produkter. Såfremt leverandøren fremsender faktura, der omfatter produkter, som endnu ikke er leveret, gælder betalingsfristen fra det tidspunkt, leverandøren har leveret produkterne.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Skanderborg kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Skanderborg kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Skanderborg kommune
Organisation, der behandler tilbud Skanderborg kommune
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Skanderborg kommune
Registreringsnummer 29189633
Postadresse Skanderborg Fælled 1
By Skanderborg
Postnummer 8660
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.skanderborg.dk
Denne organisations roller
Køber
Gruppeleder
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Norddjurs kommune
Registreringsnummer 29189986
Postadresse Torvet 3
By Grenaa
Postnummer 8500
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.norddjurs.dk
Køberprofil https://norddjurs.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Rebild Kommune
Registreringsnummer 29189463
Postadresse Hobrovej 110
By Støvring
Postnummer 9530
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.rebild.dk
Køberprofil https://rebild.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Favrskov Kommune
Registreringsnummer 29189714
Postadresse Skovvej 20
By Hinnerup
Postnummer 8382
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://favrskov.dk
Køberprofil https://favrskov.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Viborg kommune
Registreringsnummer 29189846
Postadresse Prinsens Alle 5
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.viborg.dk
Køberprofil https://viborg.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0006
Officielt navn Syddjurs Kommune
Registreringsnummer 29189978
Postadresse Lundbergsvej 2
By Ebeltoft
Postnummer 8400
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.syddjurs.dk
Køberprofil https://www.syddjurs.dk/da/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0007
Officielt navn Skive kommune
Registreringsnummer 29189579
Postadresse Torvegade 10
By Skive
Postnummer 7800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.skive.dk
Køberprofil https://skive.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0008
Officielt navn Mariagerfjord kommune
Registreringsnummer 29189455
Postadresse Nordre Kajgade 1
By Hobro
Postnummer 9500
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Maja Kamp Jensen
Telefon +45 87947197
Internetadresse https://www.mariagerfjord.dk
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 70b0e0c0-08e2-43ac-8aa2-ed67be35bfb6   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 17/11/2025   15:14:19 (UTC+01:00) centraleuropæisk tid, vesteuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 768179-2025
EUT-S-nummer 223/2025
Offentliggørelsesdato 19/11/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|