23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
10.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

NOVAFOS A/S

Udbud af Laboratorieydelser og prøvetagning for Drikkevand, Spildevand og slam


NOVAFOS A/S

665971-2025 - Resultater
Danmark – Laboratorieundersøgelser – Udbud af Laboratorieydelser og prøvetagning for Drikkevand, Spildevand og slam
OJ S 195/2025 10/10/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn NOVAFOS A/S
E-mail mje@novafos.dk
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af Laboratorieydelser og prøvetagning for Drikkevand, Spildevand og slam
Beskrivelse Udbuddet vedrører indkøb og levering af Laboratorieydelser og prøvetagning for Drikkevand og Spildevand til Novafos A/S og dennes koncernforbundne selskaber jf. udbudsbilag F. Formålet med udbuddet er at indgå to delkontrakter, hvor den ene delkontrakt er med laboratorium vedr. analyse og prøvetagning af vandprøver, mens den anden delkontrakt er med laboratorium vedr. analyse og prøvetagning af spildevand og slam. Laboratorieydelserne omfatter udtagning af grundvands-, drikkevands-, spildevands-og slamprøver, samt analyse heraf i henhold til de til enhver tid gældende kvalitetskrav herfor. Den anslåede værdi af Rammeaftalens delkontrakt 1: Analyser og prøvetagning af grundvands- og drikkevandsprøver udgør 16.000.000 kr. eksklusive moms over 4 år. Den maksimale værdi af Rammeaftalens delkontrakt 1: Analyser og prøvetagning af grundvands- og drikkevandsprøver er anslået til 20.000.000 kr. eksklusive moms over 4 år. Den anslåede værdi af Rammeaftalens delkontrakt 2: Analyser og prøvetagning af spildevand og slam. udgør 4.400.000 kr. eksklusive moms over 4 år. Den maksimale værdi af Rammeaftalens delkontrakt 2: Analyser og prøvetagning af spildevand og slam er anslået til 6.000.000 kr. eksklusive moms over 4 år.
Identifikator for proceduren 2a492e76-bf54-4c77-b323-3272d3bd8529
Tidligere bekendtgørelse 247410-2025
Intern ID 465192
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71900000   Laboratorieundersøgelser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  85111820   Bakteriologiske analysetjenester, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Nordsjælland    
By Nordsjælland
Postnummer 3460
Landsdel (NUTS) Nordsjælland   ( DK013 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 20 400 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 26 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udvælgelse blandt ansøgere Såfremt der er flere ansøgere, end antallet af ansøgere, som Ordregiver vil opfordre til at give tilbud, som opfylder minimumskravene til egnethed og som ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, vil Ordregiver foretage udvælgelsen på baggrund af følgende objektive og ikke-diskriminerende kriterier: • Ved udvælgelsen blandt de konditionsmæssige og egnede ansøgere, vil Ordregiver vælge de ansøgere, som samlet set vurderes at have den bedste og mest relevante erfaring ud fra ansøgerens referencer. Ordregiver vil opfordre 5 ansøgere til at afgive tilbud. Såfremt antallet af egnede ansøgere er lavere end fem, kan Ordregiver opfordre det konkrete antal egnede ansøgere til at afgive tilbud. Der er en vedståelsesfrist på 6 måneder fra afgivelse af tilbud.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Analyser og prøvetagning af grundvands- og drikkevandsprøver
Beskrivelse Laboratorieydelserne omfatter udtagning af grundvands- og drikkevandsprøver, samt analyse heraf i henhold til de til enhver tid gældende kvalitetskrav herfor.
Intern ID 465201
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71900000   Laboratorieundersøgelser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  85111820   Bakteriologiske analysetjenester, 71900000   Laboratorieundersøgelser, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Nordsjælland    
By Nordsjælland
Postnummer 3460
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 06/10/2025
Varigheds slutdato 05/10/2029
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 16 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 20 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Den laveste tilbudspris (alene konditionsmæssige bud) tildeles karakteren 10. En evalueringsteknisk tilbudspris svarende til laveste tilbudspris plus 75 % tildeles karakteren 0. Så-fremt et tilbud er mere end 75% dyrere end laveste tilbudspris tildeles ligeledes 0 point. Øvrige tilbudspriser tildeles point ud fra en lineær interpolation mellem ovennævnte yderpunkter. De tildelte pointtal vil i den samlede evaluering blive ganget med vægtningen af underkriteriet. De tildelte pointtal for ”Pris” ganges således med 50%.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
Kriterium
TypeKvalitet
Beskrivelse Er beskrevet i udbudsbetingelsernes pkt. 5
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren NOVAFOS A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline NOVAFOS A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
5.1.
Delkontrakt LOT-0002
Titel Analyser og prøvetagning af spildevand og slam
Beskrivelse Laboratorieydelserne omfatter udtagning af spildevands- og slamprøver, samt analyse heraf i henhold til de til enhver tid gældende kvalitetskrav herfor.
Intern ID 465202
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71900000   Laboratorieundersøgelser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  85111820   Bakteriologiske analysetjenester, 71900000   Laboratorieundersøgelser, 71610000   Undersøgelser og analyser til bestemmelse af sammensætning og renhed
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Nordsjælland    
By Nordsjælland
Postnummer 3460
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 06/10/2025
Varigheds slutdato 05/10/2029
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 4 400 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 6 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Beskrivelse Den laveste tilbudspris (alene konditionsmæssige bud) tildeles karakteren 10. En evalueringsteknisk tilbudspris svarende til laveste tilbudspris plus 75 % tildeles karakteren 0. Så-fremt et tilbud er mere end 75% dyrere end laveste tilbudspris tildeles ligeledes 0 point. Øvrige tilbudspriser tildeles point ud fra en lineær interpolation mellem ovennævnte yderpunkter. De tildelte pointtal vil i den samlede evaluering blive ganget med vægtningen af underkriteriet. De tildel-te pointtal for ”Pris” ganges således med 50%.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
Kriterium
TypeKvalitet
Beskrivelse Se udbudsbetingelsernes pkt. 5.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren NOVAFOS A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline NOVAFOS A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 18 859 352,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn ALS DENMARK A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 94339
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0001
Værdien af tilbuddet 7 874 492,00   DKK
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 94339
Titel Analyser og prøvetagning af grundvands- og drikkevandsprøver / ALS DENMARK A/S
Dato for indgåelse af kontrakten 18/09/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen 247410-2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0002
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn ALS DENMARK A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 94340
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0002
Værdien af tilbuddet 10 984 860,00   DKK
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 94340
Titel Analyser og prøvetagning af spildevand og slam / ALS DENMARK A/S
Dato for indgåelse af kontrakten 18/09/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen 247410-2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn NOVAFOS A/S
Registreringsnummer 31884993
Postadresse Blokken 9, 1.
By Birkerød
Postnummer 3460
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
Enhed Mikkel Bjerregaard Jensen
E-mail mje@novafos.dk
Telefon +45 44209269
Internetadresse https://www.novafos.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-1003
Officielt navn ALS DENMARK A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 25388224
Postadresse Bakkegårdsvej 406 A
By Humlebæk
Postnummer 3050
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0001, LOT-0002
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID a0f4e3e3-7fc8-4b64-8aa5-cf8697071110   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 09/10/2025   11:03:39 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 665971-2025
EUT-S-nummer 195/2025
Offentliggørelsesdato 10/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.059|