1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Region Syddanmark
Køberens retlige status
:
Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Sundhed
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Invitation til markedsdialog vedr. Digitalisering af dyrkningslaboratorium på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling OUH.
Beskrivelse
:
Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Odense Universitetshospital, Region Syddanmark (KMA OUH), ønsker i lyset af den hastige udvikling inden for digitalisering og automatisering af dyrkningslaboratorier at foretage en vurdering af de tilgængelige produkter på markedet. I den forbindelse inviteres relevante aktører til en markedsdialog om digitalisering og automatisering af dyrkningslaboratoriet på OUH. Formålet med markedsdialogen er at opnå indsigt i de nyeste teknologier og løsninger på markedet samt at afklare mulighederne for et indkøb af udstyr til digitalisering og automatise-ring af dyrkningslaboratoriet i forbindelse med udskiftning af eksisterende udstyr.
Intern ID
:
P-15866
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
33100000
Medicinsk udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
J.B. Winsløws Vej 21, 2. sal
By
:
Odense
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Invitation til markedsdialog vedr. Digitalisering af dyrkningsla-boratorium på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling OUH. 1 Baggrund Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Odense Universitetshospital, Region Syddanmark (KMA OUH), ønsker i lyset af den hastige udvikling inden for digitalisering og automatisering af dyrkningslaboratorier at foretage en vurdering af de tilgængelige produkter på markedet. I den forbindelse inviteres relevante aktører til en markedsdialog om digitalisering og automatisering af dyrkningslaboratoriet på OUH. Formålet med markedsdialogen er at opnå indsigt i de nyeste teknologier og løsninger på markedet samt at afklare mulighederne for et indkøb af udstyr til digitalisering og automatise-ring af dyrkningslaboratoriet i forbindelse med udskiftning af eksisterende udstyr. Vi har derfor reserveret følgende dato til præsentationer: - 17. juni 2025 Tilmelding til markedsdialog skal ske skriftligt til Regional Indkøber, Steffan Stuhr Petersen steffan.stuhr.petersen@rsyd.dk, senest den 10.06.2025 kl. 12.00. Tidspunkt vil blive tilbagemeldt senest den 11.06.2025 som svar på fremsendte mail. Til denne markedsdialog vil der være tale om præsentation for Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, OUH (KMA OUH) og medicoteknisk personale. Udgangspunktet er afdelingen beskrevet i pkt. 2 2 Rammer for fremtidig installation Klinisk Mikrobiologisk Afdeling ved Odense Universitetshospital (KMA OUH) varetager blandt andet dyrkning af bakterier og svampe fra prøver fra OUH og praksissektoren. Afdelingen er i øjeblikket placeret i ældre bygninger på J.B. Winsløws Vej 21, 2. sal, 5000 Odense C, men forventes at flytte til det nye OUH i løbet af 2027. Det indkøbte udstyr skal derfor kunne installeres og idriftsættes i de nuværende lokaler og ef-terfølgende kunne flyttes med til det nye hospital. KMA OUH anvender i dag laboratoriesy-stemet MADS, bloddyrkningssystemet Virtuo (Biomerieux), to Biotyper (Bruker), et Vitek MS (Biomerieux) MALDI-TOF-instrument samt to WASP (COPAN) udsåningsinstrumenter KMA OUH har fået tildelt en begrænset økonomisk ramme til digitalisering og automatisering af dyrkningslaboratoriet, her i indgår udskiftning eller opgradering af de to eksisterende WASP-udsåningsinstrumenter. Inden for denne ramme prioriterer afdelingen digitalisering af følgende områder i prioriteret rækkefølge: 1. Dyrkning og resistensbestemmelse af urinprøver 2. Dyrkning og resistensbestemmelse af positive bloddyrkningskolber 3. Øvrige prøvematerialer som beskrevet i tabel 1 Det er afgørende for KMA OUH at kunne automatisere en betydelig del af dyrkningsproces-sen – især de ergonomisk belastende arbejdsgange såsom: • Afpropning af prøverør • Udsåning af prøver på plader • Nummerering og påsætning af stregkoder • Transport af plader til og fra inkubator og fotografering • Udsåning fra kolonisuspension på resistensplader • Påsætning af antibiotikadisks, inkubering, fotografering og måling af hæmningszoner Disse processer ønskes i videst muligt omfang automatiseret uden behov for manuel håndte-ring, herunder musenavigation og klik. Vi ser derudover gerne, at instrumenterne kan tage enkeltkolonier og lave en opslemning af disse mhp. efterfølgende udsåning til resistensbestemmelse og til placering på target til MAL-DI-TOF. Vi har MALDI-TOF instrumenterne Biotyper fra Bruker og Vitek MS fra Biomerieux. Endelig ser vi gerne at instrumentets IT-system kan vurdere væksten på pladerne og foreslå hvilke prøver, der kan besvares som uden vækst af patogene bakterier. 3 Markedsdialog og produktpræsentation Markedsdialog og produktpræsentation finder sted 17. juni 2025 i tidsrummet 9.00-15.30 på følgende adresse: Klinisk Mikrobiologisk Afdeling Odense Universitetshospital J. B. Winsløws Vej 21, 2. sal 5000 Odense C Leverandører som vil komme og præsentere deres løsning, får ved henvendelse oplyst nær-mere tidspunkt. Tilbudsgiver har 30 minutter til præsentationen samt yderligere 45 minutter til efterfølgende dialog med Region Syddanmark. 4 Rammer for Tilbudsgivers præsentation Det er et krav at leverandørens præsentation omfatter følgende elementer. Output, kapacitet og turn-around tid Angiv forventet output pr. kørsel og pr. uge. Beskriv, hvordan platformens kapacitet opfylder afdelingens driftsbehov og turn-around tid. Se venligst tabel 1 for afdelingens produktion i 2024 I 2024 blev • 50% af negative urindyrkninger besvaret indenfor 21 timer og 95% besvaret indenfor 38 timer efter modtagelse. • 50% af positive urindyrkninger besvaret indenfor 43 timer og 95% besvaret indenfor 67 timer efter modtagelse. Udsåningsmetode Beskriv hvordan udsåningsrobotterne udfører opgaven. Vær specielt opmærksom på • resuspension (rystning) af prøve • afpropning af prøverør • tilsåningsvolumen (1 µl og 10 µl) • tilsåning af biplader (inkl. tilsåningsmønster) og trekantsudsåning (inkl. tilsåningsmøn-ster) • tilsåning af resistensplader (inkl. tilsåningsmønster) • håndtering af plader, med forskellig agartykkelsen • antal af forskellige pladetyper, som robotten kan håndtere samtidigt per prøve • udsåningshastighed (f.eks. prøver/time) Koloniudvælgelse og fremstilling af suspension til renkultur, MALDI-TOF og resi-stensbestemmelse Beskriv følgende processer: • Hvordan angives hvilke kolonier skal udvælges • Hvordan tager instrumentet materiale fra kolonierne (”picking”) • Hvilke McFarland-koncentrationer kan fremstilles, og om flere styrker kan produceres samtidigt • Hvordan suspension påføres MALDI-TOF targets, herunder kompatibilitet med Bioty-per og Vitek MS, og om flergangsog engangstargets understøttes • Påsætning af myresyre og matrix, samt om dette sker på opvarmet target • Tidsforbrug for delprocesserne: kolonipicking, suspendering, påsætning på target og tørretid Resistensbestemmelse KMA OUH anvender generelt diskdiffusionsmetoden i overensstemmelse med EUCAST. Beskriv • Hvordan instrumentet placerer disk på resistenspladen, herunder antal per plade og styring af diskvalg for det enkelte bakterieisolat • Tidsforbrug per påsætning af disks på resistenspladen • Hvordan instrumentet fotograferer resistenspladen efter et givet tidsinterval • Hvordan antibiotikadisks identificeres på fotografiet (automatisk?) • Hvordan zonerne måles på fotografiet: foreslår instrumententet en zonediameter, der skal bekræftes af bioanalytiker eller kræver det markering med mus eller indtastning af resultater af bioanalytiker Inkubering og fotografering Beskriv den samlede proces for inkubering og efterfølgende fotografering Krav til installation Angiv tekniske krav til installation og lokaler, herunder eventuelle krav om trykluft eller tilkob-ling af kompressor. Transport af plader mellem instrumenter Beskriv • Hvordan transporten foregår • Støjniveauet under drift (Db) • Mulighed for at forbinde alle instrumenter på samme transportbånd • Potentielle flaskehalse i arbejdsgangen IT og brugergrænseflade Beskriv • Krav til server (f.eks. mulighed for virtuel server, fysisk afstand og maksimalt antal netværkswitches fra instrument til server) • Krav til netværk og netværksopkobling • Krav til skærme anvendt ved bioanalytikers aflæsning og ved lægers fjernadgang • Krav til antivirus-software • Mulighed for fjernsupport fra leverandør • Systemets assistance til bioanalytikeren f.eks. til vurdering af vækst: ”Ingen vækst”, ”E. coli-lignende > 104 CFU/ml”, brug af AI • Mulighed for sortering og præsentation af prøverne baseret på vurderingen af væk-sten • Hvordan markerer bioanalytiker hvilke kolonier, der skal viderebehandles • Mulighed for automatisk frigivelse af negative prøver, eventuelt efter godkendelse af bioanalytiker • Brugerinterface: Understøttelse af genvejstaster versus musenavigation Kommunikation med laboratoriesystemet (LIS) KMA OUH anvender laboratoriesystemet MADS Beskriv • Hvordan kommunikerer instrumentet med LIS • På hvilke tidspunkter i arbejdsgangen (tilsåning, inkubering, aflæsning, identifikation, resistensbestemmelse) overføres data mellem instrumentet og LIS? • Hvilken kommunikationsprotokol anvendes (Af.eks. STM, HL7) Daglig drift: Redegør for den daglige drift, herunder: • Hands-on tid • Arbejdstidsplanlægning • Systemets robusthed • Fleksibilitet i forhold til forskellige workflows, herund mix af forskellige prøver i samme kørsel • Samlet kapacitet i relation til produktionstal fra tabel 1 Økonomi Angiv • Forbrug af engangsutensilier • Forbrug af flergangsutensilier Support og leveringssikkerhed af reagenser Oplys om • Supportniveau og responstid ved nedbrud • Leveringstider på reagenser • Mulighed for backup instrument • Forud for præsentationen beder vi om at der fremsendes hvilke serviceaftaler der kan tilbydes. • Hvordan den lokale medicotekniske afdeling indgå i den tekniske support IVDR Redegør for • Om udstyret er IVDR-certificeret • Planer for at sikre overensstemmelse med EU's IVDR regulativ • Tidsplan for opnåelse af IVDR-certificering. Fremtidssikring af udstyret Beskriv • Hvordan platformen holdes konkurrencedygtig og opdateret over dens levetid • Hvilke fremtidige opdateringer forventes (hardware/software) • Om opgraderinger er inkluderet i serviceaftaler eller tilbydes via særskilte program-mer. Implementering og implementeringsproces Redegør for • Tidsplan for installation, træning og validering • Eventuelle krav om særskilt laboratorieudstyr særlige fysiske forhold • Referencer til laboratorier, hvor platformen allerede er implementeret i lignende brugs-scenarier
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Region Syddanmark
Registreringsnummer
:
29190909
Postadresse
:
Damhaven 12
By
:
Vejle
Postnummer
:
7100
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Steffan Petersen
Telefon
:
+45 21157956
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
94d58fdd-1dce-44bc-9ca4-4fefcec704c7
-
01
Formulartype
:
Planlægning
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om offentliggørelse af en forhåndsmeddelelse eller en vejledende periodisk bekendtgørelse i en køberprofil
Bekendtgørelsesundertype
:
1
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
23/05/2025
08:31:33 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
23/05/2025
13:00:48 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
339991-2025
EUT-S-nummer
:
101/2025
Offentliggørelsesdato
:
27/05/2025