23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
05.02.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Syddanmark

Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune


Region Syddanmark

78785-2025 - Resultater
Danmark – Konsultation og behandling hos alment praktiserende læger – Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune
OJ S 25/2025 05/02/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – den lempelige ordning
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Syddanmark
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Sundhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune
Beskrivelse Udbuddet vedrører Ordregivers indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by i Esbjerg Kommune. Det er Region Syddanmarks ansvar at sikre, at alle borgere i regionen er tilmeldt en praktiserende læge. På denne baggrund er forsyningssikkerheden central, når der arbejdes med løsninger for at løse lægedækningsproblemer. Lægedækningen i Region Syddanmark er som udgangspunkt baseret på selvstændige praktiserende læger. De praktiserende læger køber og sælger deres praksis på almindelige markedsvilkår. Der kan dog opstå situationer, hvor en læge ikke kan få solgt sin praksis, eller hvor det på anden måde kan forudses, at der er risiko for, at en gruppe patienter kan komme til at stå uden læge. Af Sundhedslovens § 227, stk. 3, fremgår det, at regionen i sådanne tilfælde kan udbyde driften af en lægepraksis til andre leverandører. En sådan situation er nu opstået i Ribe, hvor en klinik, med ca. 1.100 sikrede, lukker uden salg pr. 1. april 2025. Der gennemføres derfor et udbud for at sikre, at de berørte patienter kan tilmeldes et alement medicinsk tilbud, når deres praksis lukker. Der er andre praksisser beliggende i Ribe, og kun en med åbent for tilgang, men denne forventes kun at have ledig patientkapacitet til under 100 af de berørte sikrede. Derfor forventes resten af patientgruppen at stå uden fast læge fra april 2025. Det er dog vigtigt for regionen at understrege, at der arbejdes sideløbende med andre løsningmodeller for de berørte patienter, og derfor forbeholder regionen sig retten til at annullere udbuddet frem til kontraktindgåelse, såfremt det viser sig, at det ydernummer og/eller den gruppe af patienter, der knytter sig til udbuddet, kan sikres lægedækning på anden vis. Det er ligeledes vigtigt for regionen at understrege, at der som udgangspunkt knytter sig ca. 1.100 tilmeldte sikrede til det udbudte ydernummer, men der ikke gives garanti for antallet af patienter, som dermed både kan stige og falde i kontraktperioden. Det er dog ikke usandsynligt, at der i løbet af kontraktperiodens sidste år vil være en større tilgang af patienter. Således anslår Ordregiver uforbindende, at der – set over hele kontraktperioden – vil være ca. 1.600 sikrede patienter tilknyttet den udbudte klinik. Der udbydes drift af en lægekapacitet med op til 2.700 sikrede. Udbudsklinikken skal til enhver tid have åben for tilgang af nye patienter, indtil der er tilmeldt 2.700 sikrede. Hvis antallet af patienter tilmeldt klinikken falder til under 500, kan Kunden vælge at opsige kontrakten. Leverandøren afregnes med en pris pr. tilmeldt patient pr. måned (opgøres og udbetales månedligt), i stedet for det normale basis- og ydelseshonorar. Udbuddet vedrører den fulde drift og udførelse af almen lægepraksis efter forskrifterne i den til enhver tid gældende Overenskomst om almen praksis. Opmærksomheden henledes på, at en Overenskomst for 2025 er under udarbejdelse/vedtagelse. Leverandøren skal selv orientere sig herom og heri. Leverandøren skal selv skaffe lokaler, udstyr mv. Udbudsklinikken skal endvidere bidrage til Lægevagten i Region Syddanmark. Udbudsklinikken skal betale vagtkontingent, og deltage fysisk i lægevagten, svarende til en kapacitet. Dog beregnes kontingentet til lægevagten i forhold til antallet af tilmeldte sikrede. Følgende gælder bl.a.: • Al lægegerning skal varetages af speciallæger i almen medicin med gyldig dansk autorisation. Leverandøren skal til enhver tid sikre den nødvendige bemanding, herunder lægekapacitet, i hele klinikkens åbningstid. • Leverandøren har retten og pligten til at drive praksis i Kontraktens løbetid, men har ikke retten til at disponere over ydernummeret og patienterne efter endt kontraktperiode. Udbudsklinikken skal optage så mange patienter som der løbende viser sig behov for, dog max. 2.700. Ordregiver har mulighed for at opsige Kontrakten. • Udbudsklinikken skal drives fra Ribe by, Esbjerg kommune, Region Syddanmark. • Udbudsklinikken skal deltage i lægevagten. Udkast til kontrakt og Kravspecifikationen, jf. Kontraktbilag 2, indeholder en uddybende beskrivelse af de udbudte ydelser.
Identifikator for proceduren 1927d25a-e6db-4953-84ef-c6eed84425d5
Tidligere bekendtgørelse 23d3aed9-f3ed-40fa-b9a2-73d1189d4996-01
Intern ID 24/47970
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, hvilket indebærer, at enhver økonomisk aktør kan afgive tilbud.
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Ribe by (inden for byskiltet) i Esbjerg Kommune
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger Udelukkelse vedr. skatteforhold mm.: En ordregiver skal i henhold til udbudslovens § 134 a udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver har valgt, at denne bestemmelse tilsvarende finder anvendelse i nærværende light-udbud. Særligt vedr. embargo: I forbindelse med dette udbud gælder artikel 5 k, der er indsat i EU-forordning 833/2014, om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Ordregiver er berettiget til at kræve dokumentation for Tilbudsgivers og evt. underleverandørers etableringssted, ejerforhold og andre oplysninger af relevans for overholdelsen af forbuddet på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen. Det vil medføre udelukkelse fra udbudsproceduren, hvis en Tilbudsgiver eller dennes underleverandør er omfattet af forbuddet. Forud for kontraktunderskrift vil den vindende Tilbudsgiver skulle underskrive ”Erklæring vedr. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland mm.” (Udbudsbilag 2) og returnere til Ordregiver. De udbudte ydelser udbydes på én samlet kontrakt. Ordregiver har valgt ikke at opdele kontrakten i henhold til Udbudslovens § 49, idet det vurderes, at der er en sådan naturlig sammenhæng mellem de udbudte ydelser, at de mest hensigtsmæssigt varetages af samme leverandør. Udbuddet gennemføres elektronisk via det internetbaserede udbudssystem, CTM fra Mercell. Dette gælder således for al skriftlig korrespondance, herunder Ordregivers besvarelse af spørgsmål og Tilbudsgivers fremsendelse af tilbud mv. Såfremt dele af udbudsprocessen ikke foregår via CTM, vil det fremgå af nærværende udbudsbetingelser. Bemærk venligst at både Ordregivers og Tilbudsgivers handlinger i CTM logges i systemet. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst Mercells Support på telefon 70 20 80 14.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune
Beskrivelse Udbuddet vedrører Ordregivers indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by i Esbjerg Kommune. Det er Region Syddanmarks ansvar at sikre, at alle borgere i regionen er tilmeldt en praktiserende læge. På denne baggrund er forsyningssikkerheden central, når der arbejdes med løsninger for at løse lægedækningsproblemer. Lægedækningen i Region Syddanmark er som udgangspunkt baseret på selvstændige praktiserende læger. De praktiserende læger køber og sælger deres praksis på almindelige markedsvilkår. Der kan dog opstå situationer, hvor en læge ikke kan få solgt sin praksis, eller hvor det på anden måde kan forudses, at der er risiko for, at en gruppe patienter kan komme til at stå uden læge. Af Sundhedslovens § 227, stk. 3, fremgår det, at regionen i sådanne tilfælde kan udbyde driften af en lægepraksis til andre leverandører. En sådan situation er nu opstået i Ribe, hvor en klinik, med ca. 1.100 sikrede, lukker uden salg pr. 1. april 2025. Der gennemføres derfor et udbud for at sikre, at de berørte patienter kan tilmeldes et alement medicinsk tilbud, når deres praksis lukker. Der er andre praksisser beliggende i Ribe, og kun en med åbent for tilgang, men denne forventes kun at have ledig patientkapacitet til under 100 af de berørte sikrede. Derfor forventes resten af patientgruppen at stå uden fast læge fra april 2025. Det er dog vigtigt for regionen at understrege, at der arbejdes sideløbende med andre løsningmodeller for de berørte patienter, og derfor forbeholder regionen sig retten til at annullere udbuddet frem til kontraktindgåelse, såfremt det viser sig, at det ydernummer og/eller den gruppe af patienter, der knytter sig til udbuddet, kan sikres lægedækning på anden vis. Det er ligeledes vigtigt for regionen at understrege, at der som udgangspunkt knytter sig ca. 1.100 tilmeldte sikrede til det udbudte ydernummer, men der ikke gives garanti for antallet af patienter, som dermed både kan stige og falde i kontraktperioden. Det er dog ikke usandsynligt, at der i løbet af kontraktperiodens sidste år vil være en større tilgang af patienter. Således anslår Ordregiver uforbindende, at der – set over hele kontraktperioden – vil være ca. 1.600 sikrede patienter tilknyttet den udbudte klinik. Der udbydes drift af en lægekapacitet med op til 2.700 sikrede. Udbudsklinikken skal til enhver tid have åben for tilgang af nye patienter, indtil der er tilmeldt 2.700 sikrede. Hvis antallet af patienter tilmeldt klinikken falder til under 500, kan Kunden vælge at opsige kontrakten. Leverandøren afregnes med en pris pr. tilmeldt patient pr. måned (opgøres og udbetales månedligt), i stedet for det normale basis- og ydelseshonorar. Udbuddet vedrører den fulde drift og udførelse af almen lægepraksis efter forskrifterne i den til enhver tid gældende Overenskomst om almen praksis. Opmærksomheden henledes på, at en Overenskomst for 2025 er under udarbejdelse/vedtagelse. Leverandøren skal selv orientere sig herom og heri. Leverandøren skal selv skaffe lokaler, udstyr mv. Udbudsklinikken skal endvidere bidrage til Lægevagten i Region Syddanmark. Udbudsklinikken skal betale vagtkontingent, og deltage fysisk i lægevagten, svarende til en kapacitet. Dog beregnes kontingentet til lægevagten i forhold til antallet af tilmeldte sikrede. Følgende gælder bl.a.: • Al lægegerning skal varetages af speciallæger i almen medicin med gyldig dansk autorisation. Leverandøren skal til enhver tid sikre den nødvendige bemanding, herunder lægekapacitet, i hele klinikkens åbningstid. • Leverandøren har retten og pligten til at drive praksis i Kontraktens løbetid, men har ikke retten til at disponere over ydernummeret og patienterne efter endt kontraktperiode. Udbudsklinikken skal optage så mange patienter som der løbende viser sig behov for, dog max. 2.700. Ordregiver har mulighed for at opsige Kontrakten. • Udbudsklinikken skal drives fra Ribe by, Esbjerg kommune, Region Syddanmark. • Udbudsklinikken skal deltage i lægevagten. Udkast til kontrakt og Kravspecifikationen, jf. Kontraktbilag 2, indeholder en uddybende beskrivelse af de udbudte ydelser.
Intern ID 24/47970
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  85121100   Konsultation og behandling hos alment praktiserende læger
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  85121000   Tjenester ydet af praktiserende læger
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner De første 6 måneder af kontraktperioden er prøvetid, hvor Kunden kan opsige Kontrakten skriftligt med et varsel på 30 dage til den 1. i en måned, såfremt samarbejdet efter Kundens vurdering ikke forløber tilfredsstillende. Opsigelsen skal være afsendt senest den dag, hvor prøvetiden udløber. Herudover har Kunden yderligere muligheder for at opsige kontrakten, jf. Kontraktens pkt. 4. Kontrakten kan herudover opsiges af Kunden og Leverandøren i henhold til udkast til kontrakt pkt. 4.3.
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Ribe by (inden for byskiltet) i Esbjerg Kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 3   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udelukkelse vedr. skatteforhold mm.: En ordregiver skal i henhold til udbudslovens § 134 a udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver har valgt, at denne bestemmelse tilsvarende finder anvendelse i nærværende light-udbud. Særligt vedr. embargo: I forbindelse med dette udbud gælder artikel 5 k, der er indsat i EU-forordning 833/2014, om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Ordregiver er berettiget til at kræve dokumentation for Tilbudsgivers og evt. underleverandørers etableringssted, ejerforhold og andre oplysninger af relevans for overholdelsen af forbuddet på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen. Det vil medføre udelukkelse fra udbudsproceduren, hvis en Tilbudsgiver eller dennes underleverandør er omfattet af forbuddet. Forud for kontraktunderskrift vil den vindende Tilbudsgiver skulle underskrive ”Erklæring vedr. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland mm.” (Udbudsbilag 2) og returnere til Ordregiver. De udbudte ydelser udbydes på én samlet kontrakt. Ordregiver har valgt ikke at opdele kontrakten i henhold til Udbudslovens § 49, idet det vurderes, at der er en sådan naturlig sammenhæng mellem de udbudte ydelser, at de mest hensigtsmæssigt varetages af samme leverandør. Udbuddet gennemføres elektronisk via det internetbaserede udbudssystem, CTM fra Mercell. Dette gælder således for al skriftlig korrespondance, herunder Ordregivers besvarelse af spørgsmål og Tilbudsgivers fremsendelse af tilbud mv. Såfremt dele af udbudsprocessen ikke foregår via CTM, vil det fremgå af nærværende udbudsbetingelser. Bemærk venligst at både Ordregivers og Tilbudsgivers handlinger i CTM logges i systemet. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst Mercells Support på telefon 70 20 80 14.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
Type Pris
Navn Pris
Beskrivelse Identificering af det økonomiske mest fordelagtige tilbud vil ske ved anvendelse af tildelingskriteriet ”Pris”, idet Ordregiver agter at indgå kontrakt med den Tilbudsgivere, der afgiver tilbud med den laveste evalueringspris, jf. Kontraktbilag 3.
Vægtning (procentdel, præcis) 100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister Følgende gælder, hvis udbuddet er et offentligt udbud: Klage skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til ordregiveren, gerne pr. e-mail. Følgende gælder, hvis der er tale om et begrænset udbud, et udbud med forhandling, en konkurrencepræget dialog eller et innovationspartnerskab: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Region Syddanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Region Syddanmark
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 15 000 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn alles Lægehus A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune - alles Lægehus A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 15 000 000,00   DKK
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Indkøb af drift af almen lægepraksis i Ribe by, Esbjerg Kommune - alles Lægehus A/S
Dato for indgåelse af kontrakten 06/01/2025
Organisation, der underskriver kontrakten Region Syddanmark
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Region Syddanmark
Registreringsnummer 29190909
Afdeling Praksis
Postadresse Damhaven 12    
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Jannie Kramer
Telefon +45 24965517
Internetadresse https://www.regionsyddanmark.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2    
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35    
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn alles Lægehus A/S
Registreringsnummer 21479578
Postadresse Esbjerg Brygge    
By Esbjerg
Postnummer 6700
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 40118220
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11    
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 1bdf6958-812d-4ced-a7e9-8c6c67889457   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – den lempelige ordning
Bekendtgørelsesundertype 33
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 04/02/2025   11:41:42 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 04/02/2025   12:00:38 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer 78785-2025
EUT-S-nummer 25/2025
Offentliggørelsesdato 05/02/2025

Send til en kollega

0.063