23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
24.06.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

371062-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – Fødevarer, drikkevarer, tobak og beslægtede produkter – OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER
OJ S 121/2024 24/06/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Køberens retlige status : Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel : OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER
Beskrivelse : Nærværende udbud vedrører en rammeaftale på løbende indkøb af kiosk- og drikkevarer, uden yderligere forarbejdning, til brug for kiosker, med henblik på videresalg. Desuden er indkøb af drikkevarer til særlige arrangementer, herunder repræsentationsmiddage med deltagelse fra højtstående personer, fx statsoverhoveder, ministre eller prominente udenlandske embedsfolk, omfattet. Den årlige totale volumen er estimeret til 25.000.000 DKK ekskl. moms, med en samlet anslået værdi, over 48 måneder, på 100.000.000 DKK. Volumen er udelukkende vejledende og baserer sig på historiske tal samt de forudsætninger, der er til stede på udbudstidspunktet, hvorfor de ikke kan tages som udtryk for en garanteret, fremtidig omsætningsstørrelse. Ejendomsstyrelsen forventer ikke, at omsætningen på rammeaftalen vil overstige mere end 100 % af den estimerede omsætning. Den maksimal omsætning udgør derfor den estimerede omsætning på 100.000.000 DKK med et tillæg på 100% som en buffer. Bufferen skal dække risikoen for en merudgift som følge af, at Ejendomsstyrelsens fremtidige behov overstiger de forgange års udgifter på området, f.eks. hvis antallet af værnepligtige forøges eller hvis værnepligtsperioden for den enkelte værnepligtige forlænges. Den maksimale omsætning for hele rammeaftalens løbetid er derfor 200.000.000 DKK. Det bemærkes, at der skal ske levering til samtlige af Forsvaret Ejendomsstyrelses etablissementer, herunder også på Bornholm.
Identifikator for proceduren : f5a80c08-6b9b-4726-82c2-71f5a6b53009
Intern identifikator : OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER
Type af procedure : Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure : nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Primær klassificering   ( cpv ): 15000000   Fødevarer, drikkevarer, tobak og beslægtede produkter
Yderligere klassificering   ( cpv ): 15312300   Franske kartofler, 15312310   Franske kartofler, tilsat smag, 15320000   Frugt- og grøntsagssaft, 15332310   Ristede eller saltede nødder, 15332410   Tørret frugt, 15500000   Mejeriprodukter, 15840000   Kakao; chokolade- og sukkervarer, 15842100   Chokolade, 15842200   Chokoladevarer, 15842300   Konfekture, 15842400   Frugt, nødder eller frugtskaller, konserveret med sukker, 15894300   Færdigretter, 15900000   Drikkevarer, tobak og beslægtede produkter, 15930000   Vine, 15940000   Cider og andre frugtvine, 15981000   Mineralvand, 15982000   Læskedrikke, 33711700   Varer og præparater til mund- eller tandhygiejne
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Det bemærkes, at der skal ske levering til samtlige af Forsvaret Ejendomsstyrelses etablissementer, herunder også på Bornholm.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms : 100 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi : 200 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger : Delaftaler: Ejendomsstyrelsen har valgt ikke at udbyde særskilte delaftaler. Ejendomsstyrelsen har, med baggrund i økonomiske forhold, skønnet, at der med en samlet rammeaftale kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet rammeaftale. Spørgsmål/svar: Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Spørgsmål skal stilles i ETHICS ved at klikke på ”Send spørgsmål” under fanen ”Kommunikati-on”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ejendomsstyrelsen. Ejendomsstyrelsen vil besvare de stillede spørgsmål ved at uploade Bilag 6 – Spørgsmål og svar i ETHICS. Tilbudsgiver bedes bemærke, at der i ugerne 29-31 ikke vil blive besvaret spørgsmål. I henhold til tidsplanen i udbudsbetingelsernes punkt 1.8, vil spørgsmål modtaget inden spørgefristen blive besvaret af Ejendomsstyrelsen, hvorimod spørgsmål modtaget efter spørgefristens udløb, alene vil blive besvaret, hvis spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Ejendomsstyrelsen at besvare spørgsmålet inden svarfristen. Spørgsmål modtaget senere end seks hele dage, inden tilbudsfristen, vil som udgangspunkt ikke blive besvaret. Udelukkelsesgrunde efter udbudslovens § 134 a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Verificering af oplysninger i ESPD’et: Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele rammeaftalen, skal inden tildeling af rammeaftalen fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: • Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) • Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. • Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. o Desuden dokumentation, jf. ovenstående, fra den støttende enhed. • Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. o Desuden dokumentation, jf. ovenstående, fra sammenslutningen. Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation, jf. udbudsloven § 155, nr. 2. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2.
Retsgrundlag :
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Grunde til udelukkelse :
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt : LOT-0000
Titel : OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER
Beskrivelse : Nærværende udbud vedrører en rammeaftale på løbende indkøb af kiosk- og drikkevarer, uden yderligere forarbejdning, til brug for kiosker, med henblik på videresalg. Desuden er indkøb af drikkevarer til særlige arrangementer, herunder repræsentationsmiddage med deltagelse fra højtstående personer, fx statsoverhoveder, ministre eller prominente udenlandske embedsfolk, omfattet. Den årlige totale volumen er estimeret til 25.000.000 DKK ekskl. moms, med en samlet anslået værdi, over 48 måneder, på 100.000.000 DKK. Volumen er udelukkende vejledende og baserer sig på historiske tal samt de forudsætninger, der er til stede på udbudstidspunktet, hvorfor de ikke kan tages som udtryk for en garanteret, fremtidig omsætningsstørrelse. Ejendomsstyrelsen forventer ikke, at omsætningen på rammeaftalen vil overstige mere end 100 % af den estimerede omsætning. Den maksimal omsætning udgør derfor den estimerede omsætning på 100.000.000 DKK med et tillæg på 100% som en buffer. Bufferen skal dække risikoen for en merudgift som følge af, at Ejendomsstyrelsens fremtidige behov overstiger de forgange års udgifter på området, f.eks. hvis antallet af værnepligtige forøges eller hvis værnepligtsperioden for den enkelte værnepligtige forlænges. Den maksimale omsætning for hele rammeaftalens løbetid er derfor 200.000.000 DKK. Det bemærkes, at der skal ske levering til samtlige af Forsvaret Ejendomsstyrelses etablissementer, herunder også på Bornholm.
Intern identifikator : OFFENTLIGT UDBUD AF KIOSK- OG DRIKKEVARER
5.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Primær klassificering   ( cpv ): 15000000   Fødevarer, drikkevarer, tobak og beslægtede produkter
Yderligere klassificering   ( cpv ): 15312300   Franske kartofler, 15312310   Franske kartofler, tilsat smag, 15320000   Frugt- og grøntsagssaft, 15332310   Ristede eller saltede nødder, 15332410   Tørret frugt, 15500000   Mejeriprodukter, 15840000   Kakao; chokolade- og sukkervarer, 15842100   Chokolade, 15842200   Chokoladevarer, 15842300   Konfekture, 15842400   Frugt, nødder eller frugtskaller, konserveret med sukker, 15894300   Færdigretter, 15900000   Drikkevarer, tobak og beslægtede produkter, 15930000   Vine, 15940000   Cider og andre frugtvine, 15981000   Mineralvand, 15982000   Læskedrikke, 33711700   Varer og præparater til mund- eller tandhygiejne
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Det bemærkes, at der skal ske levering til samtlige af Forsvaret Ejendomsstyrelses etablissementer, herunder også på Bornholm.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed : 2   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Rammeaftalen kan af Ejendomsstyrelsen forlænges op til to (2) gange. Ejendomsstyrelsen skal meddele om denne ønsker at forlænge, senest tre (3) måneder før aftaleperiodens udløb. Hver forlængelse kan forlænge aftaleperioden med op til 12 måneder. Den konkrete længde af forlængelsen angives af Ejendomsstyrelsen, ved meddelelse om udnyttelse af forlængelsesmuligheden.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms : 100 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi : 200 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
Yderligere oplysninger : Delaftaler: Ejendomsstyrelsen har valgt ikke at udbyde særskilte delaftaler. Ejendomsstyrelsen har, med baggrund i økonomiske forhold, skønnet, at der med en samlet rammeaftale kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet rammeaftale. Spørgsmål/svar: Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Spørgsmål skal stilles i ETHICS ved at klikke på ”Send spørgsmål” under fanen ”Kommunikati-on”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ejendomsstyrelsen. Ejendomsstyrelsen vil besvare de stillede spørgsmål ved at uploade Bilag 6 – Spørgsmål og svar i ETHICS. Tilbudsgiver bedes bemærke, at der i ugerne 29-31 ikke vil blive besvaret spørgsmål. I henhold til tidsplanen i udbudsbetingelsernes punkt 1.8, vil spørgsmål modtaget inden spørgefristen blive besvaret af Ejendomsstyrelsen, hvorimod spørgsmål modtaget efter spørgefristens udløb, alene vil blive besvaret, hvis spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Ejendomsstyrelsen at besvare spørgsmålet inden svarfristen. Spørgsmål modtaget senere end seks hele dage, inden tilbudsfristen, vil som udgangspunkt ikke blive besvaret. Udelukkelsesgrunde efter udbudslovens § 134 a: Er den økonomiske aktør etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Verificering af oplysninger i ESPD’et: Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele rammeaftalen, skal inden tildeling af rammeaftalen fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: • Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) • Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. • Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. o Desuden dokumentation, jf. ovenstående, fra den støttende enhed. • Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. o Desuden dokumentation, jf. ovenstående, fra sammenslutningen. Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation, jf. udbudsloven § 155, nr. 2. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Gennemsnitlig årsomsætning
Beskrivelse : Den økonomiske aktørs gennemsnitlige årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger: tre (3) år Det er et minimumskrav, at tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste tre (3) disponible regnskabsår som minimum har udgjort 100.000.000 DKK.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt

Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Finansielle nøgletal
Beskrivelse : For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste tre (3) disponible regnskabsår.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt

Kriterium :
Type : Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium : Ikke anvendt

Kriterium :
Type : Teknisk og faglig formåen
Navn : For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse : • Referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige leveringer af varer, som tilbudsgiver har udført inden for de seneste tre (3) år regnet fra tilbudsfristen, idet det for deltagelse i udbuddet kræves, at tilbudsgiver angiver: o Minimum to (2) referencer, dog maksimum fem (5) referencer - Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver beskriver mindst to (2) referencer, hvor tilbudsgiver har foretaget levering af varegrupper der svarer til de efterspurgte varegrupper i A- og B-sortimentet, på mindst 30 spredte lokationer, for den samme kunde. For, at Ejendomsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt tilbudsgiver opfylder egnethedskravet, bør referencerne indeholde: o kort beskrivelse af ydelsen og omfanget heraf, o angivelse af tilbudsgivers rolle i forbindelse med opfyldelse af ydelsen, o oplysninger om ydelsens værdi i DKK, dvs. det beløb, som kunden har betalt for at få udført ydelsen, o angivelse af perioden hvori ydelsen er pågået, - Kun den del af ydelsen, som er udført i perioden fra tilbudstids-punktet og tre år tilbage, vil blive tillagt vægt i vurderingen. Tilbudsgiver skal derfor angive, hvilke ydelser der er udført i perioden, såfremt levering af ydelsen er påbegyndt før perioden og/eller afsluttes efter tilbudstidspunktet, og o hvilken kunde ydelsen blev udført for. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne i referencen.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Pris
Beskrivelse : Underkriteriet ”Pris” vil blive vurderet på baggrund af tilbudsgivers besvarelse af Bilag 1 – Tilbudsliste. Således vil tilbudsgivers anførte priser ekskl. moms, men inkl. alle øvrige omkostninger, blive lagt til grund. Til brug for evalueringen af tilbuddet i forhold til underkriteriet ”Pris” er det et mindstekrav, at tilbudsgiver afgiver tilbud på mindst 95 % af de efterspurgte varelinjer (rundet ned til hele antal varelinjer) på A-sortimentet i Bilag 1 – Tilbudsliste samt mindst 95 % af de efterspurgte varelinjer (rundet ned til hele antal varelinjer) på B-sortimentet i Bilag 1 - Tilbudsliste.
Vægtning (procentdel, præcis) : 30

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Sortimentsdybde
Beskrivelse : Underkriteriet ”Sortimentsdybde” vil blive vurderet på baggrund af tilbudsgivers udfyldelse af Bilag 1 – Tilbudsliste, arket ”5. Tilbudt sortiment”, hvor der tildeles point ud fra hvor mange supplerende varelinjer tilbudsgiver tilbyder i Bilag 1 – Tilbudsliste, arket ”5. Tilbudt sortiment”. En tilbudsgiver der ikke tilbyder nogle supplerende varelinjer, vil få tildelt 0 point for underkriteriet, mens 8 point tildeles tilbuddet, hvor der tilbydes faktor 150 i forhold til antallet af efterspurgte varelinjer i Bilag 1 – Tilbudsliste (arket ”4. B-sortiment”) eller derover. Tilbuddene evalueres således efter en absolut model.
Vægtning (procentdel, præcis) : 70
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger : 08/08/2024   22:00:00 (UTC)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse : Der vil i Rammeaftalen blive stillet krav om, at Leverandørens relevante medarbejdere herunder eventuelle underleverandører, der varetager opgaver i henhold til Rammeaftalen, skal opnå og opretholde sikkerhedsgodkendelse til niveauet ”TIL TJENE-STEBRUG”, af Forsvaret Efterretningstjeneste (”FE”), jf. cirkulære 2014-12-17 nr. 10338 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, og andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse.
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på : dansk
Elektronisk katalog : Tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud : 16/08/2024   10:00:00 (UTC)
Frist, inden for hvilken tilbuddet skal være gyldigt : 90   Døgn
Oplysninger om offentlig iværksættelse :
Åbningsdato : 16/08/2024   10:05:00 (UTC)
Yderligere oplysninger : Der vil ikke være adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Betingelser for kontrakten :
Elektronisk fakturering : Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om undersøgelsesfrister : I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere : 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager : Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der behandler tilbud : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Registreringsnummer : ORG-38683470
Postadresse : Arsenalvej 55    
By : Hjørring
Postnummer : 9800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Christina Lyneborg
E-mail : kontakt@tohv.dk
Telefon : 53360036
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Kontaktpunkt : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen : 054a449f-7275-4cce-8080-3e30e3791a8d   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 21/06/2024   11:40:49 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender) : 21/06/2024   11:41:19 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 371062-2024
EUT-S-nummer : 121/2024
Offentliggørelsesdato : 24/06/2024

Send til en kollega

0.063