Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/a8651221-d180-4885-91f6-496f74ad6e5a/homepage
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Rammeaftale 50.94 Urologiprodukter (2024)
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Henrik Østergaard
E-mail: heo@ski.dk
Telefon: +45 33427000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/c6131ff5-6716-49ca-8756-556fe297e9ed/homepage
Del II: Genstand
Rammeaftale 50.94 Urologiprodukter (2024)
SKI udbyder på vegne af de tilsluttede kunder en rammeaftale om urologiprodukter.
Rammeaftalen er en eneleverandøraftale, som er forpligtende at anvende for de tilsluttede kommuner. Dog bemærkes, at der er tale om et område omfattet af servicelovens § 112, hvorefter borgerne har frit valg, og kan vælge at købe produkter hos andre leverandører end den tildelte leverandør.
Det er beskrevet i bilag A og A.1 hvilke kunder, der kan anvende rammeaftalen.
Danmark
Rammeaftalens sortiment omfatter:
• Engangskatetre
• Ballonkatetre
• Katetertilbehør, herunder kateterisationssæt, skyllevæske, kateterventil, kateterfiksering mm.
• Urinposer
• Urinposefiksering
• Uridomer
• Analprop, vaginalprop og analskyl.
Varigheden af rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Rammeaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Den maksimale værdi af rammeaftalen er fastsat til DKK 748,8 mio. Se nærmere om baggrunden herfor i del VI, afsnit VI.3) Yderligere oplysninger.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal i det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) angive følgende oplysninger:
• Under ”Samlet årsomsætning” anføres tilbudsgivers omsætning for de seneste 3 disponible regnskabsår.
• Under ”Finansielle nøgletal” anføres tilbudsgivers soliditetsgrad for de seneste 3 disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i de 3 seneste disponible regnskabsår havde
- en omsætning på minimum DKK 200 mio. ekskl. moms pr. år og
- en soliditetsgrad på minimum 20 % pr. år.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens omsætning som summen af omsætning i sammenslutningen. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
• Årsregnskab fra de 3 seneste disponible regnskabsår, hvoraf oplysning om omsætning fremgår og hvor soliditetsgrad eller oplysning om egenkapital og samlede aktiver fremgår.
Tilbudsgiver skal i det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) angive følgende oplysninger:
• Under ”Beskrivelse”: Angiv en kort beskrivelse af referencerne, herunder hvilke produkttyper der er leveret, hvem der er kunder og en overordnet beskrivelse af modtagertypen for leverancerne. Bemærk at beskrivelserne ikke må omfatte personhenførbare oplysninger. Bemærk at leverancerne skal være udført inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen.
• ”Beløb”: Angiv økonomisk værdi af de beskrevne leverancer i DKK ekskl. moms. Der skal alene angives beløbet for de dele af leverancen som tilbudsgiver har beskrevet, og som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen, uanset om kontrakten er startet før og/eller løber videre efter denne periode, jf. ”Startdato” og ”Slutdato” lige nedenfor.
• ”Startdato”: Angiv startdato for leverancerne.
• ”Slutdato”: Angiv slutdato for leverancerne. Hvis referencen endnu ikke er afsluttet, kan datoen for tilbudsfristen angives.
• ”Modtagere”: Angiv kundernes navne samt navne på kundernes kontaktpersoner samt e-mailadresse og/eller telefonnummer på disse. Bemærk at det ikke skal oplyses, hvem der har modtaget leverancerne. Det skal således ikke oplyses, hvem der er slutbrugerne.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende teknisk og faglig formåen:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver oplyser 3 referencer på leveringer af tilsvarende produkter, hvor kontraktforholdet er med kunden, men leveringerne primært sker direkte til kundens slutbrugere. Leveringerne skal være udført inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen. Hver reference skal have haft en årlig omsætning på mindst DKK 8 mio. ekskl. moms.
Ved ”tilsvarende produkter” forstås urologiprodukter, som omfattet af rammeaftalen.
En rammeaftale kan ikke udgøre en reference. En kontrakt under en rammeaftale kan derimod godt udgøre en reference. Kontrakten kan være startet tidligere end 3 år før tilbudsfristen og/eller løbe videre efter tilbudsfristen, men der kan alene lægges vægt på de dele af leverancen, der er udført inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen. Referencen skal derfor alene beskrive og angive værdien for de dele af kontrakten, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen, uanset om kontrakten er startet før og/eller løber videre efter denne periode.
Såfremt tilbudsgiver oplyser en reference, hvor kontrakten er startet tidligere end 3 år før tilbudsfristen og/eller løber videre efter tilbudsfristen, står tilbudsgiver inde for ved sin erklæring i ESPD’et, at der alene er beskrevet og angivet værdi for de dele af kontrakten, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før tilbudsfristen.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal der alene dokumenteres 3 referencer i alt. Der skal ikke dokumenteres 3 referencer pr. deltager i sammenslutningen af økonomiske aktører. Tilsvarende gælder såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers tekniske og faglige kapacitet.
De i ESPD angivne oplysninger om referencer udgør i henhold til udbudslovens § 151 og § 152 endelig dokumentation for teknisk og faglig formåen. Tilbudsgiver skal derfor ikke fremlægge yderligere dokumentation for oplysningerne i referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog ret til at iværksætte en kontrol af rigtigheden af oplysningerne i de angivne referencer, herunder hos tilbudsgiver og/eller den aktør, som referencen vedrører.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles ansøger/tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder rammeaftalen en arbejdsklausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
Ad II.2.6): Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er angivet i punkt II.2.6). Den er baseret på:
• At den enkelte kommune ved tilslutning har foretaget en vurdering og i DKK oplyst, hvor meget kommunen forventer at indkøbe pr. år og derudover i procent oplyst hvor mange af aftalens produkter, der forventes indkøbt pr. år.
• At det estimerede forbrug pr. SKI ID Positionsnr. er baseret på, at hver af de tilsluttede kommuner på baggrund af kommunens historiske forbrug har vurderet det forventede fremadrettede forbrug pr. serie og pr. position. Det estimerede forbrug afspejler dermed kundernes forventningerne til det fremtidige forbrug, herunder det indmeldte forventede forbrug i rammeaftalens varighed fra de tilsluttede kunder på rammeaftalen.
• At levering af Urologiprodukter sker direkte til borgere med bevilling i henhold til borgerens bestilling og den af kommunen udstedte § 112-bevilling.
Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen, er der således også en usikkerhed om hvad rammeaftalens værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold:
• Usikkerhed i forbindelse med den fremtidige inflation, der kan påvirke de potentielle tilbudsgiveres vurdering af de fremadrettede omkostninger.
• Usikkerhed i kommunernes forbrug, hvis der bevilges flere eller dyrere produkter end det der ligger til grund for det estimerede forbrug.
• Usikkerhed i prisudviklingen og reguleringen af priserne som følge af Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af rammeaftalen og en vurdering af rammeaftalens maksimale værdi. På den baggrund er rammeaftalens maksimale værdi fastsat til DKK 748,8 mio. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad rammeaftalens værdi ender med at blive.
Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på rammeaftalen på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner, og på tværs af alle aktører i rammeaftalen, jf. punkt IV.1.3), uanset det endelige antal heraf.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
Rammeaftalen er omfattet af forbuddet i artikel 5k i EU-forordning 833/2014, og SKI kræver en erklæring fra den tilbudsgiver som SKI har til hensigt at tildele rammeaftalen, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 16.5.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk