Fakta om udbudet
Udbyder
Region Sjælland
Udbud af partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH
Region Sjælland
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29190658
Postadresse: Alléen 15
By: Sorø
NUTS-kode: DK02 Sjælland
Postnummer: 4180
Land: Danmark
Kontaktperson: Christoffer Goul Kilinc Andersen
E-mail: cgka@bechbruun.com
Telefon: +45 25263390
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/03362682-053d-497d-b7b0-ddf9b189c96a/homepage
Del II: Genstand
Udbud af partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH
Ordregiver udbød ved udbudsbekendtgørelse nr. 2022/S 167-474015 en partnerskabskontrakt om optimering af udbudsprocesser på den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgi (SDK) på Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.
Ved ansøgningsfristens udløb den 27. september 2022 kl. 12.00 havde tre økonomiske aktører ansøgt om prækvalifikation. De tre virksomheder blev alle vurderet til at opfylde de opstillede egnethedskrav og opnåede derfor alle prækvalifikation og blev opfordret til at afgive tilbud.
Der blev efter tilbudsgivernes indgivelse af indledende tilbud afholdt forhandlingsmøder med de tre tilbudsgivere.
Kontrakten er tildelt på baggrund af det reviderede tilbud.
Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.
Ordregiver udbød en partnerskabskontrakt om optimering af udbudsprocesser på den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgi (SDK) på Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.
Den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgien (SDK) på SUH har gennem en længere periode været udfordret på både fysik, personaleressourcer samt antal lejer, mens SUH samtidig står overfor en ikke ubetydelig økonomisk belastning som følge af stigende privatforbrug (i relation til patienter, der henvises til og behandles i privat regi, hvilket finansieres direkte af SUH).
SUH identificerede på den baggrund et behov for at kunne optimere og dermed få mere sundhed/behandling for de samme penge (uden at der herved var tale om en decideret spareøvelse). Derudover står SUH overfor at skulle flytte ind i det nye sygehusbyggeri i løbet af de kommende år, idet COP og SDK imidlertid flytter i løbet af år 2026, hvorfor det allerede nu er meningsfuldt at implementere forandringer, der kan tages med ind i det nye byggeri.
I forsommeren 2021 gennemførtes på SUH en foranalyse af effektiviseringspotentialer for COP/SDK på Køge-matriklen. Rapporten fra analysen er fremlagt som underbilag 1.1 til kravspecifikationen i bilag 1.
Analysen blev gennemført af Medtronic Danmark A/S og løb i to spor:
• Effektiviseringsspor (i udbuddet benævnt ”Driftsoptimeringsspor”)
• Materialehåndteringsspor
Driftsoptimeringssporet fandt optimeringspotentialer inden for bl.a. arbejdsgange, skiftetider og start og sluttidspunkter på dagen, mens materialehåndteringssporet identificerede optimeringsmuligheder inden for materialeopbevaring, generel kontrol af varelager, spild som følge af gamle varer samt en strategisk vision om at professionalisere arbejdsgange og dermed danne en god base, så uhensigtsmæssige arbejdsgange ikke tages med i det nye byggeri.
Driftsoptimeringssporet viste desuden muligheder for gennemførsel af flere operationer, hvilket kunne afstedkomme øget operationskapacitet og hjemtagning af patientbehandling i privat regi som følge af opfyldelse af forbedringspotentialerne.
Materialehåndteringssporet vurderede at kunne frigøre sygeplejerressourcer på op til 5,5 årsværk samt en besparelse på reduktion af spild på mellem 7,4 og 14,1 mio. kr. over 4 år.
SUH har på baggrund af det gennemførte udbud med forhandling nu indgået den udbudte partnerskabskontrakt vedrørende optimering af arbejdsgangene på COP og SDK, der tager afsæt i og bygger videre på foranalysen og de deri indeholdte konklusioner.
Ordregiver har ret til at forlænge kontrakten op til to gange med hver 12 måneder.
Ordregiver estimerede den samlede værdi, jf. pkt. II.1.5 og pkt. II.2.6, til at udgøre i omegnen af 20-35 mio. kroner. Den i pkt. II.1.7 angivne værdi er den vindende tilbudsgivers evalueringstekniske tilbudspris. Den faktiske betaling kan være højere eller mindre end dette, idet der dels indgår variable betalinger i kontrakten, dels indgår option på forlængelse af kontrakten med op til 24 mdr.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH
CVR-nummer: 18491370
Postadresse: Arne Jacobsens Alle 17, 7. tv.
By: København
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
For udbuddet gjaldt ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 135-136, følgende:
- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljøretlige område.
- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det socialretlige område.
- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det arbejdsretlige område,
- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2: Ansøger er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøger er hjemhørende.
- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4: Ordregiver kan påvise, at ansøger væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion.
Efter ordregivers underretning om tildeling af kontrakt blev den tilbudsgiver, som ordregiver havde til hensigt at tildele kontrakt, bedt om at fremlægge dokumentation for oplysningerne i ESPD.
Som dokumentation for ikke at være omfattet af de relevante udelukkelsesgrunde blev der fremlagt en Serviceattest fra Erhvervsstyrelsen med oplysninger fra ATP, Skifteretten, Skattestyrelsen samt Kriminalregistret.
Ordregiver har herefter afventet udløb af standstill-perioden på 10 kalender dage førend kontrakten blev indgået. Standstill-perioden udløb således den 23. februar 2023.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lovbendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk