23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 045-131753
Offentliggjort
03.03.2023
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Region Sjælland

Udbud af partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH


Region Sjælland

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Region Sjælland
CVR-nummer: 29190658
Postadresse: Alléen 15
By: Sorø
NUTS-kode: DK02 Sjælland
Postnummer: 4180
Land: Danmark
Kontaktperson: Christoffer Goul Kilinc Andersen
E-mail: cgka@bechbruun.com
Telefon: +45 25263390
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/03362682-053d-497d-b7b0-ddf9b189c96a/homepage
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH

Sagsnr.: 036476-0341
II.1.2) Hoved-CPV-kode
79000000 Forretningstjenesteydelser: forskrifter, markedsføring, rådgivning, rekruttering, trykning og sikkerhed
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Ordregiver udbød ved udbudsbekendtgørelse nr. 2022/S 167-474015 en partnerskabskontrakt om optimering af udbudsprocesser på den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgi (SDK) på Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.

Ved ansøgningsfristens udløb den 27. september 2022 kl. 12.00 havde tre økonomiske aktører ansøgt om prækvalifikation. De tre virksomheder blev alle vurderet til at opfylde de opstillede egnethedskrav og opnåede derfor alle prækvalifikation og blev opfordret til at afgive tilbud.

Der blev efter tilbudsgivernes indgivelse af indledende tilbud afholdt forhandlingsmøder med de tre tilbudsgivere.

Kontrakten er tildelt på baggrund af det reviderede tilbud.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 19 075 760.87 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
79400000 Virksomhedsrådgivning og administrativ rådgivning samt beslægtede tjenesteydelser
79410000 Virksomhedsrådgivning og administrativ rådgivning
79420000 Forvaltningsrelaterede tjenesteydelser
79900000 Øvrig forretningsservice og andre tjenester
85000000 Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger
85100000 Tjenesteydelser inden for sundhedsvæsenet
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK02 Sjælland
Hovedudførelsessted:

Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregiver udbød en partnerskabskontrakt om optimering af udbudsprocesser på den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgi (SDK) på Sjællands Universitetshospital (SUH), Køge.

Den centrale operationsgang (COP) og sammedagskirurgien (SDK) på SUH har gennem en længere periode været udfordret på både fysik, personaleressourcer samt antal lejer, mens SUH samtidig står overfor en ikke ubetydelig økonomisk belastning som følge af stigende privatforbrug (i relation til patienter, der henvises til og behandles i privat regi, hvilket finansieres direkte af SUH).

SUH identificerede på den baggrund et behov for at kunne optimere og dermed få mere sundhed/behandling for de samme penge (uden at der herved var tale om en decideret spareøvelse). Derudover står SUH overfor at skulle flytte ind i det nye sygehusbyggeri i løbet af de kommende år, idet COP og SDK imidlertid flytter i løbet af år 2026, hvorfor det allerede nu er meningsfuldt at implementere forandringer, der kan tages med ind i det nye byggeri.

I forsommeren 2021 gennemførtes på SUH en foranalyse af effektiviseringspotentialer for COP/SDK på Køge-matriklen. Rapporten fra analysen er fremlagt som underbilag 1.1 til kravspecifikationen i bilag 1.

Analysen blev gennemført af Medtronic Danmark A/S og løb i to spor:

• Effektiviseringsspor (i udbuddet benævnt ”Driftsoptimeringsspor”)

• Materialehåndteringsspor

Driftsoptimeringssporet fandt optimeringspotentialer inden for bl.a. arbejdsgange, skiftetider og start og sluttidspunkter på dagen, mens materialehåndteringssporet identificerede optimeringsmuligheder inden for materialeopbevaring, generel kontrol af varelager, spild som følge af gamle varer samt en strategisk vision om at professionalisere arbejdsgange og dermed danne en god base, så uhensigtsmæssige arbejdsgange ikke tages med i det nye byggeri.

Driftsoptimeringssporet viste desuden muligheder for gennemførsel af flere operationer, hvilket kunne afstedkomme øget operationskapacitet og hjemtagning af patientbehandling i privat regi som følge af opfyldelse af forbedringspotentialerne.

Materialehåndteringssporet vurderede at kunne frigøre sygeplejerressourcer på op til 5,5 årsværk samt en besparelse på reduktion af spild på mellem 7,4 og 14,1 mio. kr. over 4 år.

SUH har på baggrund af det gennemførte udbud med forhandling nu indgået den udbudte partnerskabskontrakt vedrørende optimering af arbejdsgangene på COP og SDK, der tager afsæt i og bygger videre på foranalysen og de deri indeholdte konklusioner.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Opgavens varetagelse / Vægtning: 40%, fordelt på 3 delkriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Personalets kvalifikationer og erfaringer / Vægtning: 30%
Pris - Vægtning: 30%
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Ordregiver har ret til at forlænge kontrakten op til to gange med hver 12 måneder.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Ordregiver estimerede den samlede værdi, jf. pkt. II.1.5 og pkt. II.2.6, til at udgøre i omegnen af 20-35 mio. kroner. Den i pkt. II.1.7 angivne værdi er den vindende tilbudsgivers evalueringstekniske tilbudspris. Den faktiske betaling kan være højere eller mindre end dette, idet der dels indgår variable betalinger i kontrakten, dels indgår option på forlængelse af kontrakten med op til 24 mdr.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2022/S 167-474015
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 1
Betegnelse:

Partnerskabskontrakt om optimering af arbejdsprocesser på SUH

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
27/02/2023
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 3
Antal tilbud modtaget fra SMV'er: 2
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra andre EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget fra tilbudsgivere fra ikke-EU-medlemsstater: 0
Antal tilbud modtaget elektronisk: 3
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Medtronic Danmark A/S
CVR-nummer: 18491370
Postadresse: Arne Jacobsens Alle 17, 7. tv.
By: København
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 35 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 19 075 760.87 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

For udbuddet gjaldt ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 135-136, følgende:

- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljøretlige område.

- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det socialretlige område.

- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1: Ordregiver kan påvise, at ansøger har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det arbejdsretlige område,

- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2: Ansøger er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøger er hjemhørende.

- Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4: Ordregiver kan påvise, at ansøger væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion.

Efter ordregivers underretning om tildeling af kontrakt blev den tilbudsgiver, som ordregiver havde til hensigt at tildele kontrakt, bedt om at fremlægge dokumentation for oplysningerne i ESPD.

Som dokumentation for ikke at være omfattet af de relevante udelukkelsesgrunde blev der fremlagt en Serviceattest fra Erhvervsstyrelsen med oplysninger fra ATP, Skifteretten, Skattestyrelsen samt Kriminalregistret.

Ordregiver har herefter afventet udløb af standstill-perioden på 10 kalender dage førend kontrakten blev indgået. Standstill-perioden udløb således den 23. februar 2023.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lovbendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20 000 DKK til Klagenævnet for Udbud

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
27/02/2023

Send til en kollega

0.043