Fakta om udbudet
Udbyder
Region Syddanmark
Udbud af respiratoriske hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens
Region Syddanmark
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29190909
Postadresse: Damhaven 12
By: Vejle
NUTS-kode: DK03 Syddanmark
Postnummer: 7100
Land: Danmark
Kontaktperson: Therese Thomsen
E-mail: tht@rsyd.dk
Telefon: +45 29201202
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.regionsyddanmark.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/181055
Del II: Genstand
Udbud af respiratoriske hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens
Ordregiver udbyder en rammeaftale efter light-regimet opdelt i tre delaftaler. Tilbudsgiver kan maksimalt få tildelt én delaftale (men kan byde på en eller flere eller alle delaftaler). Udbuddet vedr. hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens, fælles hjælperordninger til respirationsbehandling, jf. sundhedslovens § 79 og hjælp, jf. servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96. Udbuddet omfatter børneordninger, men ikke BPA-ordninger. Leverandørerne skal overtage eksisterende hjælperordninger og medarbejdere, der overdrages efter virksomhedsoverdragelsesloven, samt løbende etablere nye hjælperordninger. Ydelserne omfatter overvågning, behandling og respiratorisk pleje i op til 12 eller 24 timer. Ordningerne omfatter faglærte/ufaglærte medarbejdere samt yderligere faggrupper. Ydelserne udføres som udgangspunkt i patientens hjem. Hjælperne skal dog følge patienten til aktiviteter udenfor hjemmet., eks. ved indlæggelse.
Delaftale 1 "Distrikt 1"
Delaftale 1 udgøres af Kommunerne på Fyn og Øerne med undtagelse af Middelfart Kommune.
Ordregiver har opgjort delaftalens anslåede og maksimale omfang som mængder, da der kan være betydelig forskel på værdien af de enkelte hjælperordninger, som bl.a. afhænger af behovet og karakteren af de kommende patienter, udviklingen af sygdomsforløbet hos de eksisterende patienter o.l. Den maksimale mængde udgøres af det højeste antal hjælperordninger, som kan indkøbes på delaftalen, mens den anslåede mængde udgøres af antallet af hjælperordninger, som efter ordregivers skøn forventes indkøbt på delaftalen.
Det er muligt at estimere antallet af hjælperordninger på baggrund af historiske data og fastsætte den anslåede hhv. maksimale mængde. Det er mere gennemsigtigt og giver et mere retvisende billede af ordregivers reelle behov at oplyse omfanget i form af mængder, som for delaftale 1 kan anføres således:
- Samlede anslåede antal hjælperordninger i delaftale 1’s løbetid: 46
- Samlede maksimale antal hjælperordninger i delaftale 1’s løbetid: 69
Når ordregiver har indkøbt hjælperordninger svarende til den ovenfor angivne maksimale mængde af hjælperordninger, har delaftale 1 udtømt sin virkning.
Yderligere om ydelsen:
Ordregiver er forpligtet til at indgå aftale med en patients kommune om fælles opgaveløsning for patienter, der har hjælpere til respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedsloven, jf. ydelserne omfattet af den udbudte delaftale, og af kommunen er blevet visiteret til ydelser efter serviceloven. Den fælles opgaveløsning sker, hvor den visiterende læge vurderer, at samme person kan varetage såvel den respiratoriske pleje og overvågning som de kommunalt visiterede ydelser efter serviceloven.
Ved delaftalens ikrafttræden vil de eksisterende hjælperordninger inden for delaftalens geografiske område overgå til vinderen af delaftale 1, idet der også sker virksomhedsoverdragelse af de tilknyttede hjælpere. Antallet af eksisterende hjælperordninger og tilknyttede hjælpere på udbudstidspunktet, der er udtryk for et øjebliksbillede som i mindre omfang kan ændre sig inden delaftalens ikrafttræden, udgør følgende:
Antal hjælperordninger: 26
Oplysninger om medarbejderne, herunder medarbejdervilkår, fremgår af udbudsmaterialet. Overdragelse af hjælperordningerne inkl. medarbejdere vil ske i implementeringsperioden, jf. udbudsmaterialet.
Nærmere om minimumskravene, jf. pkt. III.1.4:
Tilbudsgivers samlede årsomsætning, dvs. nettoomsætningen, i den seneste disponible årsrapport/-regnskab skal udgøre minimum 30.000.000 DKK ekskl. moms. Den samlede årsomsætning skal relatere sig til opgaver vedr. hjælperordninger til det respiratoriske område, jf. pkt. II.1.4, og/eller BPA-ordninger, jf. serviceloven § 96, der omfatter samme respiratoriske ydelser.
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst 20 sammenlignelige referencer inden for de seneste 3 år fra tilbudsfristen. Ved en sammenlignelig reference forstås en hjælperordning (iht. en patient med kronisk respirationsinsufficiens), der omfatter overvågning, behandling og respiratorisk pleje i eget hjem i mindst 3 måneder af minimum 8 timers varighed på de dage, hvor opgaven løses. Der kan være tale om en faglært og/eller ufaglært hjælperordning. Ved en faglært hjælperordning forstås en hjælperordning omfattende sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, dvs. hjælpere med en sundhedsfaglig autorisation, mens der ved ufaglærte hjælperordninger forstås en hjælperordning omfattende social- og sundhedshjælpere og personligt oplærte hjælpere, dvs. hjælpere uden sundhedsfaglig autorisation samt Hjælperordninger med blandede faggrupper. Ved sammenlignelig reference forstås også en BPA-ordning, jf. servicelovens § 96, som omfatter de samme respiratoriske ydelser. Hjælper- eller BPA-ordninger skal på opfordring straks kunne dokumenteres gennem kopi af rekvisitionsskrivelse til tilbudsgiver fra patientens region eller handlekommune e.l.
Udover den ordinære varighed i punkt II.2.7) kan delaftalen forlænges 2 gange i op til 12 måneder pr. gang, således at delaftalen kan have en varighed på i alt 4 år (2 ordinære år + op til 2 optionsår).
Delaftale 2 "Distrikt 2"
Delaftale 2 udgøres af Middelfart, Kolding, Fredericia og Vejle Kommune.
Ordregiver har opgjort delaftalens anslåede og maksimale omfang som mængder,da der kan være betydelig forskel på værdien af de enkelte hjælperordninger,som bl.a. afhænger af behovet og karakteren af de kommende patienter,udviklingen af sygdomsforløbet hos de eksisterende patienter o.l.Den maksimale mængde udgøres af det højeste antal hjælperordninger,som kan indkøbes på delaftalen,mens den anslåede mængde udgøres af antallet af hjælperordninger,som efter ordregivers skøn forventes indkøbt på delaftalen.Det er muligt at estimere antallet af hjælperordninger på baggrund af historiske data og fastsætte den anslåede hhv. maksimale mængde.Det er mere gennemsigtigt og giver et mere retvisende billede af ordregivers reelle behov at oplyse omfanget i form af mængder,som for delaftale 2 kan anføres således:
- Samlede anslåede antal hjælperordninger i delaftale 2’s løbetid: 31
- Samlede maksimale antal hjælperordninger i delaftale 2’s løbetid: 47
Når ordregiver har indkøbt hjælperordninger svarende til den ovenfor angivne maksimale mængde af hjælperordninger,har delaftale 2 udtømt sin virkning.
Yderligere om ydelsen:
Ordregiver er forpligtet til at indgå aftale med en patients kommune om fælles opgaveløsning for patienter,der har hjælpere til respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedsloven,jf. ydelserne omfattet af den udbudte delaftale,og af kommunen er blevet visiteret til ydelser efter serviceloven. Den fælles opgaveløsning sker,hvor den visiterende læge vurderer, at samme person kan varetage såvel den respiratoriske pleje og overvågning som de kommunalt visiterede ydelser efter serviceloven.
Ved delaftalens ikrafttræden vil de eksisterende hjælperordninger inden for delaftalens geografiske område overgå til vinderen af delaftale 2,idet der også sker virksomhedsoverdragelse af de tilknyttede hjælpere.Antallet af eksisterende hjælperordninger og tilknyttede hjælpere på udbudstidspunktet,der er udtryk for et øjebliksbillede som i mindre omfang kan ændre sig inden delaftalens ikrafttræden,udgør følgende:
Antal hjælperordninger: 19
Oplysninger om medarbejderne,herunder medarbejdervilkår,fremgår af udbudsmaterialet. Overdragelse af hjælperordningerne inkl. medarbejdere vil ske i implementeringsperioden,jf. udbudsmaterialet.
Nærmere om minimumskravene,jf. pkt. III.1.4:
Tilbudsgivers samlede årsomsætning,dvs. nettoomsætningen, i den seneste disponible årsrapport/-regnskab skal udgøre minimum 25.000.000 DKK ekskl. moms. Den samlede årsomsætning skal relatere sig til opgaver vedr. hjælperordninger til det respiratoriske område,jf. pkt. II.1.4, og/eller BPA-ordninger,jf. serviceloven § 96,der omfatter samme respiratoriske ydelser.
Det er et minimumskrav,at tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst 15 sammenlignelige referencer inden for de seneste 3 år fra tilbudsfristen. Ved en sammenlignelig reference forstås en hjælperordning (iht. en patient med kronisk respirationsinsufficiens), der omfatter overvågning,behandling og respiratorisk pleje i eget hjem i mindst 3 måneder af minimum 8 timers varighed på de dage, hvor opgaven løses. Der kan være tale om en faglært og/eller ufaglært hjælperordning. Ved en faglært hjælperordning forstås en hjælperordning omfattende sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter,dvs. hjælpere med en sundhedsfaglig autorisation, mens der ved ufaglærte hjælperordninger forstås en hjælperordning omfattende social- og sundhedshjælpere og personligt oplærte hjælpere, dvs. hjælpere uden sundhedsfaglig autorisation samt Hjælperordninger med blandede faggrupper.Ved sammenlignelig reference forstås også en BPA-ordning,jf. servicelovens § 96,som omfatter de samme respiratoriske ydelser.Hjælper- eller BPA-ordninger skal på opfordring straks kunne dokumenteres gennem kopi af rekvisitionsskrivelse til tilbudsgiver fra patientens region eller handlekommune e.l.
Udover den ordinære varighed i punkt II.2.7) kan delaftalen forlænges 2 gange i op til 12 måneder pr. gang, således at delaftalen kan have en varighed på i alt 4 år (2 ordinære år + op til 2 optionsår).
Delaftale 3 "Distrikt 3"
Delaftale 3 udgøres af Billund,Esbjerg,Varde,Fanø,Vejen,Tønder,Haderslev,Aabenraa og Sønderborg Kommune.Ordregiver har opgjort delaftalens anslåede og maksimale omfang som mængder,da der kan være betydelig forskel på værdien af de enkelte hjælperordninger,som bl.a. afhænger af behovet og karakteren af de kommende patienter,udviklingen af sygdomsforløbet hos de eksisterende patienter o.l.Den maksimale mængde udgøres af det højeste antal hjælperordninger,som kan indkøbes på delaftalen,mens den anslåede mængde udgøres af antallet af hjælperordninger,som efter ordregivers skøn forventes indkøbt på delaftalen.Det er muligt at estimere antallet af hjælperordninger på baggrund af historiske data og fastsætte den anslåede hhv. maksimale mængde.Det er mere gennemsigtigt og giver et mere retvisende billede af ordregivers reelle behov at oplyse omfanget i form af mængder,som for delaftale 3 kan anføres således:
- Samlede anslåede antal hjælperordninger i delaftale 3’s løbetid:35
- Samlede maksimale antal hjælperordninger i delaftale 3’s løbetid:53
Når ordregiver har indkøbt hjælperordninger svarende til den ovenfor angivne maksimale mængde af hjælperordninger,har delaftale 3 udtømt sin virkning.
Yderligere om ydelsen:
Ordregiver er forpligtet til at indgå aftale med en patients kommune om fælles opgaveløsning for patienter,der har hjælpere til respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedsloven,jf. ydelserne omfattet af den udbudte delaftale,og af kommunen er blevet visiteret til ydelser efter serviceloven. Den fælles opgaveløsning sker,hvor den visiterende læge vurderer,at samme person kan varetage såvel den respiratoriske pleje og overvågning som de kommunalt visiterede ydelser efter serviceloven.Ved delaftalens ikrafttræden vil de eksisterende hjælperordninger inden for delaftalens geografiske område overgå til vinderen af delaftale 3,idet der også sker virksomhedsoverdragelse af de tilknyttede hjælpere.Antallet af eksisterende hjælperordninger og tilknyttede hjælpere på udbudstidspunktet,der er udtryk for et øjebliksbillede som i mindre omfang kan ændre sig inden delaftalens ikrafttræden,udgør følgende:
Antal hjælperordninger:23
Oplysninger om medarbejderne,herunder medarbejdervilkår,fremgår af udbudsmaterialet. Overdragelse af hjælperordningerne inkl. medarbejdere vil ske i implementeringsperioden, jf. udbudsmaterialet.
Nærmere om minimumskravene, jf. pkt. III.1.4:
Tilbudsgivers samlede årsomsætning,dvs. nettoomsætningen,i den seneste disponible årsrapport/-regnskab skal udgøre minimum 30.000.000 DKK ekskl. moms.Den samlede årsomsætning skal relatere sig til opgaver vedr. hjælperordninger til det respiratoriske område,jf. pkt. II.1.4, og/eller BPA-ordninger,jf. serviceloven § 96,der omfatter samme respiratoriske ydelser.
Det er et minimumskrav,at tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst 20 sammenlignelige referencer inden for de seneste 3 år fra tilbudsfristen.Ved en sammenlignelig reference forstås en hjælperordning (iht. en patient med kronisk respirationsinsufficiens),der omfatter overvågning, behandling og respiratorisk pleje i eget hjem i mindst 3 måneder af minimum 8 timers varighed på de dage, hvor opgaven løses. Der kan være tale om en faglært og/eller ufaglært hjælperordning.Ved en faglært hjælperordning forstås en hjælperordning omfattende sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter,dvs. hjælpere med en sundhedsfaglig autorisation,mens der ved ufaglærte hjælperordninger forstås en hjælperordning omfattende social- og sundhedshjælpere og personligt oplærte hjælpere,dvs. hjælpere uden sundhedsfaglig autorisation samt Hjælperordninger med blandede faggrupper.Ved sammenlignelig reference forstås også en BPA-ordning,jf. servicelovens § 96,som omfatter de samme respiratoriske ydelser.Hjælper- eller BPA-ordninger skal på opfordring straks kunne dokumenteres gennem kopi af rekvisitionsskrivelse til tilbudsgiver fra patientens region eller handlekommune e.l.
Udover den ordinære varighed i punkt II.2.7) kan delaftalen forlænges 2 gange i op til 12 måneder pr. gang, således at delaftalen kan have en varighed på i alt 4 år (2 ordinære år + op til 2 optionsår).
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udbud af respiratoriske hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens
CVR-nummer: 19344444
Postadresse: Røjelskær 11
By: Holte
NUTS-kode: DK013 Nordsjælland
Postnummer: 2840
Land: Danmark
E-mail: tst@activcare.dk
Del V: Kontrakttildeling
Udbud af respiratoriske hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens
CVR-nummer: 12932375
Postadresse: Falkonér Allé 1
By: Frederiksberg
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2000
Land: Danmark
E-mail: Jorgen.Gjedsted@adecco.dk
Telefon: +45 388889400
Internetadresse: http://www.adecco.dk
Del V: Kontrakttildeling
Udbud af respiratoriske hjælperordninger til patienter med kronisk respirationsinsufficiens
CVR-nummer: 30568176
Postadresse: Alsvej 21
By: Randers SV
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8940
Land: Danmark
E-mail: agy@carelink.dk
Telefon: +45 29420104
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbuddet er omfattet af UBL §§186-190. Den 24. maj 2022 afholdes et informationsmøde på Damhaven 12, 7100 Vejle. Interesserede bedes senest 4 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firma og antal deltagere. Ordregiver kan reducere antallet af deltagere pr. firma.
Nærmere angående minimumskravene, jf. pkt. II.2.4:
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om omsætningen hhv. referencerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Ved en sammenslutning af virksomheder beregnes omsætningen som sammenslutningens samlede omsætning vedr. hjælperordninger til det respiratoriske område i den seneste disponible årsrapport/-regnskab. Ligeledes vil det fsva. referencerne være sammenslutningens samlede referencer, der vurderes.
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle hhv. tekniske og faglige formåen, skal oplysningerne ligeledes afgives for disse støttende enheder. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede omsætning vedr. hjælperordninger til det respiratoriske område i den seneste disponible årsrapport/-regnskab. Der vil fsva. vurderingen af referencekravet være tale om en samlet vurdering af tilbudsgiverens og støttende enheders oplysninger.
De aktører, der stiller deres tekniske- og/eller økonomiske formåen til rådighed for tilbudsgiveren, skal fremlægge en støtteerklæring. Tilbud kan endvidere afgives af en sammenslutning af virksomheder. Der stilles ingen krav til sammenslutningens retlige form, men der skal iblandt sammenslutningens virksomheder udpeges en fælles befuldmægtiget, der tegner alle virksomheder i sammenslutningen. Virksomhederne i sammenslutningen skal hæfte solidarisk, direkte og ubetinget for ydelsen og opfyldelsen af den pågældende delaftale.
Principperne i UBL §§ 135, 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 4 og 6, finder anvendelse, og tilbudsgiver vil blive udelukket fra udbuddet, hvis tilbudsgiver er omfattet heraf, hvis tilbudsgiver ikke kan self-cleanes, jf. princippet i UBL § 138.
Tilbudsgiver skal med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i UBL § 135 og § 136, samt § 137, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 4 og 6, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD. Ved en sammenslutning af virksomheder, skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD være underskrevet af de pågældende deltagere. Det er ikke nødvendigt for den ledende tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Den støttende enhed bedes underskrive sit ESPD.
Inden tildelingsbeslutningen skal tilbudsgiverne, som ordregiver har til hensigt at tildele delaftalerne til, fremlægge endelig dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD iht. principperne i UBL §§ 151-152, jf. §§ 153 og 154, herunder i form af en serviceattest e.l. dokumentation for udenlandske virksomheder.
Ifm. udbuddet og i delaftalernes løbetid gælder EU-forordning 576/2022, art. 1, nr. 23), der bl.a. ændrer EU-forordning 833/2014 med indsættelse af art. 5k om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Der henvises til EU-forordning 576/2022 for bestemmelsens nærmere ordlyd og omfang. Tilbudsgiver og eventuelle underleverandører skal forud for kontraktunderskrivelsen underskrive en egenerklæring om etableringssted, ejerforhold og andre oplysninger af relevans for overholdelsen af forbuddet. Det vil medføre udelukkelse fra udbudsproceduren, hvis en tilbudsgiver eller dennes underleverandør er omfattet af forbuddet.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405708
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage angående udbud omfattet af udbudslovens afsnit III:
Klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/