23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skærmen baner vej til nemmere kommunikation

Plejehjemmet Holmegårdsparken har implementeret nye informationsskærme

På Holmegårdsparken i Gentofte har man implementeret en ny digital platform til kommunikation mellem beboerne og deres pårørende og plejehjemmet. Det har blandt andet betydet nemmere kommunikation og enklere arbejdsgange.

På alle seks afdelinger er der nu kommet informationsskærme, som giver et nemt overblik over, hvad der sker i huset. Her kan beboerne og deres familier selv hente informationer om for eksempel kommende aktiviteter, hvem der er på arbejde i dag eller hvad de skal have at spise i aften.

- Det er nogle af de informationer, der bliver spurgt meget ind til, og som personalet tidligere har brugt en del tid på at forklare eller undersøge for borgerne. Nu har vi samlet det på en skærm, som vi altid kan henvise til, fortæller Holmegårdsparkens direktør, Linn Werner Hovind.

Det handler ikke om at undgå kommunikation, men om at forenkle den, så man også kan bruge tiden til andre opgaver, forklarer hun.

Central placering

Informationsskærmene hænger i dagligstuen.

Og den centrale placering kunne ikke være bedre, mener social- og sundhedshjælper Tanja Milling Petersen.

- De kan ikke undgå at se skærmen, og de går jo forbi den, når de for eksempel skal frokost og kaffe, så den kunne ikke sidde bedre, siger hun.

Både beboere, pårørende og personale på plejehjemmet har taget godt imod den digitale kommunikationsplatform, der hedder IBG - interaktiv borgerguide, og personalet oplever, at den bliver mere og mere benyttet i hverdagen. Især madplanen på informationsskærmen bliver flittigt brugt, det samme gør blandt andet også billedgallerierne, hvor man sammen kan se fotos fra arrangementer og ture.

Touchskærmens brugerflade er specifikt udviklet til mennesker med nedsat funktionsevne.

- Den er brugervenlig, og det er også derfor, den bliver brugt, fordi den når lige præcis ind til det, borgerne har behov for at vide. Det kræver meget lidt oplæring og erfaring at benytte den, siger Linn Werner Hovind.

Medarbejderne guider og vejleder pårørende og beboere i brugen af informationsskærmene. Holmegårdsparken lægger også nyheder op på informationsskærmene.

Sparer ressourcer

Plejehjemmet har i år fået huslægeordning, og lægeklinikken var for nylig ude for at influenzavaccinere alle interesserede beboere.

- Tidligere skulle vi ud til hver enkelt bolig og informere om det både til beboere og pårørende og lægge sedler. Nu bliver der lavet et opslag på IBG-skærmene. Det ser vi som en kæmpe besparelse af vores ressourcer, som vi så kan bruge på noget andet. For vi har ikke købt det her for at spare, vi har købt det for at omplacere vores ressourcer og gøre noget andet på den samme tid, forklarer Linn Werner Hovind.

Når man lige om lidt skal man have juleaften på plejehjemmet, så vil man også informere om det på IBG-skærmene.

- Jeg synes, vi har sparet mange arbejdsgange på det her, og det er også blevet nemmere at sikre sig information, fordi der er én kanal, vi informerer på, siger Linn Werner Hovind.

- Det her har givet mere synlig information og det har også givet fællesskab og gode snakke. Det har givet meget på alle kanter, supplerer Tanja Milling Petersen.

Holmegårdsparken er et selvejende plejehjem, der har driftsoverenskomst med Gentofte Kommune.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|