En travl sygeplejerske går med hastige skridt ind på et sygeplejedepot. Det er mandag, og der er rod. Endnu mere end da hun forlod depotet i fredags. Hun ved, hvad hun har behov for. Men de plastre, hun havde tænkt sig, kan hun ikke finde. I frustration tager hun en uåbnet kasse med plastre og snupper en håndfuld fra den. Hylden med bandage er tom ... Forleden stod der en hel kasse, men den har en kollega taget med sig. Skumprodukter er der til gengæld mange af, men de ligger i en bunke, der ikke er til at overskue.
Sygeplejersken får pakket sin taske, og med lidt held har hun de rette sygeplejeartikler med sig. Men frustrationen - og en følelse af ikke at være ordentligt forberedt - kan mærkes dagen igennem.
Sådanne situationer er ikke ualmindelige. Heller ikke i Ballerup Kommune, hvor uorden har hersket på hjemmeplejens depot.
Men sådan er det ikke længere: I Ballerup har man nemlig arbejdet med organisationskonceptet Lean. Både depot og indkøb har været i en Lean-konsulents kyndige hænder, og nu oplever hjemmeplejen hverken rod eller mangel på artikler i depotet.
Ønsket om at faglighed og kerneopgaver skal fylde arbejdsdagen er opfyldt. Frustrationer over rod og uorden er lagt i graven.
Slut med at spilde penge på sygeplejedepot
Hjemmeplejen i Ballerup Kommune har på tre år nedbragt udgiften til sygeplejeartikler med 200.000 kr. årligt, primært ved at indføre Lean på depotet - fagligheden er tilbage på depotet, hvor strukturen hersker.