23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her holdes gryden med god hygiejne i kog

På Nordsjællands Hospital har man gennem flere år arbejdet systematisk med håndhygiejne

Trafiklysskemaer, observationer og undervisning.

Det er nogle af metoderne, der er brugt på Nordsjællands Hospital, som gennem flere år har arbejdet systematisk med håndhygiejne. Det har betydet, at der i dag er skabt en kulturændring omkring håndhygiejne på hospitalet.

Hver måned bliver der lavet håndhygiejne-observationer på afdelingerne.

- Vi laver observationer på korrekt udført håndhygiejne, fordi det skal laves korrekt, ellers er det ikke noget værd. Vi forventer, at folk spritter deres hænder i omkring 30 sekunder, og vi har lært personalet, at det passer lige med første vers af Happy Birthday, fortæller hygiejnesygeplejerske Anne-Marie Thye.

På hver afdeling skal der laves i alt 20 direkte observationer om måneden, og det er både på plejepersonale og læger, men for eksempel også terapeuter og portører. Hygiejnesygeplejerskerne har undervist sygeplejersker på afdelingerne, så de nu fungerer som hygiejnekoordinatorer i de enkelte afsnit, og er ansvarlige for, at observationerne udføres.

- Jeg går ud og observerer en gang om måneden på afdelingen, og det sidder bare på rygraden at udføre håndhygiejne. Jeg tror måske, det vigtigste er, at personalet kan se meningen med det, siger Susanne Hald, klinisk sygeplejespecialist og hygiejnekoordinator på hjerteafdelingen.

Ni ud af ti

Da man i sin tid startede med at lave observationer, var målet, at 75 procent af alle medarbejdere skulle udføre korrekt håndhygiejne. Men for ca. to år siden blev det mål hævet.

- Vi syntes, folk gjorde det så godt, så vi kunne godt tillade os at hæve det til 90 procent. Og der er stadigvæk plads til forbedring, men vi kan se, at det gennemgående er blevet bedre, forklarer hun.

De observationer, der bliver lavet ude i de enkelte afsnit, bliver samlet hos kvalitetsafdelingen i et ’trafiklysskema’, som bliver sendt ud til afdelingsledelserne en gang om måneden. På det skema kan man se både sine egne og hinandens resultater.

- Det er en nem og overskuelig måde at vise resultaterne på. Og hvis det ikke er i orden, så snakker vi med afdelingerne, så de får noget feedback fra vores side. Vi kigger også skemaerne igennem på vores hygiejnekomitemøder og diskuterer dem, fortæller Anne-Marie Thye.

Som led i indsatsen laver man blandt andet også undervisning til personale og patienter i god håndhygiejne, man taler meget om sygehuserhvervede infektioner og om resistente bakterier, og man har fokus på placering af spritdispensere.

Hygiejnesygeplejerske Anne-Marie Thye oplever, at der er kommet en holdningsændring til håndhygiejne på hospitalet.

- Jeg synes helt sikkert, folk er blevet bedre til at udføre korrekt håndhygiejne. Det er blevet en mere naturlig del af hverdagen, at man husker det der med håndhygiejne. Vi ser heller ingen ringe, armbånd og ure længere, og folk er blevet bedre til at bruge handsker. Så der er også kommet nogle små sidegevinster. Men vi skal ikke bare hvile på laurbærene. Det er en gryde, der skal holdes i kog.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.131|instance-web01