23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på MedTechNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Guide: Sådan bruger du AI i dine salgsmøder

Alle taler om kunstig intelligens (AI). Og det, der startede som en skrivehjælp i marketingafdelingen, er nu noget alle bruger. Både privat og professionelt. Også dig, der arbejder med salg, kan spare tid og energi med AI. Her får du en guide til, hvordan du kan bruge AI-værktøjer som ChatGPT og Copilot, når du forbereder dig til salgsmøder.

Dette er et uddrag af artiklen 

Når du arbejder med eksport, er salgsmøder ofte komplekse. Du skal navigere i forskellige kulturer, sprog og beslutningsgange, og samtidig skal du være skarp på både indhold og proces. AI er din nye kollega, som gør dig skarpere på dine kunder og deres behov, så du kan forberede dig på at føre en dialog med kunden, der giver værdi for både dig og din kunde.

Før salgsmødet: Brug AI til grundig forberedelse

En stærk salgsdialog starter længe før, du sætter dig ved bordet, fordi det er afgørende, at du kender dine kunders pains og behov. Når du bruger AI som supplement til din forberedelse, sparer du tid, men du kan måske også få nogle indsigter, som du ellers havde overset, fordi AI kan håndtere og analysere meget mere data, end du selv kan.

Kunderesearch med AI
I stedet for at bruge timer på at google og lede på LinkedIn kan AI samle viden om kundens virksomhed, brancheudfordringer og seneste nyheder på få sekunder. Du kan endda bede om at få links til alle kilder, så du kan dykke længere ned i det, der er relevant for netop dit møde.

Prøv også at downloade din kundes LinkedIn-profil og eventuelt et par af hans eller hendes seneste opslag og bed AI om at generere en personprofil. Med den viden om din kunde, kan du forme dine pointer og dialogen, så den taler direkte til den person, du sidder overfor. Det vil styrke jeres relation og øge chancerne for et salg.
 
Forstå kundens univers
En af de helt store styrker ved AI er netop evnen til at analysere og sammenligne store mængder data. Det kan du også bruge til din fordel inden kundemøder.

Lad AI analysere markedstrends, konkurrenter og tidligere mødedata. Du kan også uploade dine egne dokumenter, det giver ofte en mere præcis og relevant analyse. Resultatet er konkrete input til, hvilke behov og pain points kunden sandsynligvis har, og hvordan du bedst kan adressere dem.
 
Træn med AI som sparringspartner
Mange sælgere bruger AI som rollespilspartner. Du kan for eksempel bede AI om at agere kritisk kunde og udfordre dig på indvendinger. Hvis du uploader den personprofil på din kunde, som du lavede med AI tidligere, får du en ret præcis sparringspartner, som kan øve kundemødet med dig.

Det giver dig mulighed for at finpudse dine svar, før du sidder i det rigtige møde.

Læs resten af artiklen her og få råd til, hvad hvordan du kan bruge AI under og efter dit salgsmøde. 

Danmarks største fællesskab for eksportvirksomheder
Hos Danish Export hjælper vi danske eksportvirksomheder ud i verden med markedsviden, sparring og nye kontakter. Det har vi gjort siden 1965 - og det virker. Vores medlemmer har nemlig 49 procent mere eksport end andre sammenlignelige danske eksportvirksomheder. Som medlem bliver du en del af et stærkt netværk med over 700 eksportvirksomheder, hvor vi hjælper hinanden med konkrete problemstillinger. Mangler du en god indgangsvinkel til en vigtig kunde? Eller en forhandler på dit næste marked? Vi og vores medlemmer kan hjælpe dig videre, så du kan skyde genvej til mere eksport og international vækst. Læs mere om medlemsfordele.

Danish Export Association
Eksportens Hus
Lysbrohøjen 24
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK35310118

Kontaktperson

SR
Sarah Rasmussen
sar@danishexport.dk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047