Danish Export kommer i ny indpakning og med samme gode indhold
Nyt logo og et lille pift til den røde farve bliver omdrejningspunktet for Danish Export Associations nye visuelle identitet.
Danish Export Association fylder i 2025 60 år. Gennem årene er logoet og det visuelle udtryk skiftet med jævne mellemrum for at følge med tiden, og nu er det blevet tid til endnu en opdatering af foreningens grafiske udtryk.
13. november går Danish Export i luften med et nyt website, hvor den nye visuelle identitet er gennemgående. Her vil man opleve den nye farveskala, som udover en opfrisket version af foreningens velkendte røde primærfarve, kommer til at spille på en bredere farvepalette end tidligere for at afspejle de mange facetter i foreningens arbejde med at hjælpe danske eksportvirksomheder ud i verden.
Udover nye former og farver indeholder den nye hjemmeside dog også en væsentlig teknisk opdatering. Ved hjælp af en AI-løsning er det nu væsentligt nemmere at få hurtigt svar på eksportspørgsmål og få overblik over det omfattende vidensunivers hjemmesiden rummer.
Et X med mange muligheder
Hvad angår Danish Exports nye logo, er der tale om noget af et markant skift fra de tre røde bokse, der symboliserede virksomheder i alle størrelser, og som var inspireret af foreningens meget ældre logo med et vikingeskib på vej ud for at erobre verden.
Nu er det i stedet et mere stringent X, bestående af fire separate streger.
“X’et symboliserer først og fremmest eksport og indkapsler essensen af netværk: At mennesker mødes og deler ideer, erfaringer og viden,” siger Tobias Egmose, Head of Marketing i Danish Export.
Logoet er designet som et dynamisk element, hvor stregerne i X’et kan flyttes fra hinanden og dermed symbolisere danske eksportvirksomheder, der drager ud i verden med danske løsninger. Endelig kan logoets streger skilles helt ad og sættes sammen på nærmest et utal af nye måder og dermed fungere som ikoner på web, trykte materialer, messestande, merchandise, sociale medier og meget mere.
Indholdet er ved det gamle
Selv om det visuelle udtryk har fået et facelift, er alt andet Danish Export Association ved det gode gamle. Vi er nemlig fortsat alt det, sm vores nye logo repræsenterer. En stærk facilitator af netværk og videndeling, som med alle vores aktiviteter på dansk jord såvel som globalt arbejder for at understøtte de danske eksportører i at øge deres eksport og erobre nye markeder.
Opdateringen til nye former og farver skal samtidig ses som en ambition om at være en moderne medspiller for eksportørerne og om at vise, at eksport nok bygger på gammelkendte forretningsmæssige dyder, men som også er et fag i forandring, og at man må følge med tiden og forny sig, hvis man vil holde sig relevant i den globale samhandel.
Danish Exports nye visuelle identitet er designet af Overtone, der også står bag identiteten til Danish Export Academy. Websitet er designet af Heyday.
Selv om 13. november officielt er datoen, der markerer det visuelle skift, har det nye look dog ikke været holdt fuldstændig hemmeligt frem til lanceringsdatoen. Blandt andet kunne messegæster og udstillere på marinemessen SMM i Hamborg i september få en forsmag, idet de nye farver og det nye logo var brugt til at pakke den danske fællesstand Pavilion of Denmark ind.