Dagrofa: GS1Trade Packaging er den eneste rigtige vej at gå for os
Interview med Kenn Espensen, divisionschef hos Dagrofa og medlem af GS1’s bestyrelse, om det nye GS1-system til emballagedata.
Hvordan har du oplevet samarbejdet med GS1 om udviklingen af den nye service GS1Trade Packaging?
Jeg har oplevet, at GS1's workshops om GS1Trade Packaging har været faciliteret super professionelt. Vi har haft mulighed for at påvirke den løsning, vi nu ser materialisere sig. Det har været berigende at deltage sammen med andre interessenter.
GS1 har ressourcer og kompetencer til stede til at lave de rigtige løsninger. Det er naturligt også at inddrage omverdenen, og for mig har det været tilfredsstillende at være en del af. Dagrofa har deltaget i arbejdet i tre grupper, og vi har oplevet at blive både set og hørt.
Hvorfor er det vigtigt, at Dagrofa er blevet inddraget på et tidligt tidspunkt?
Det har det været for at sikre, at man får en løsning, som ikke bare lever op til lovgivningen, men også operationelt lever op til det, vi skal levere på. Altså, løsningen skal jo kunne kommunikere med vores andre applikationer. Og vi fik hurtigt bekræftet, at der er integration platformene imellem – både integration fra GS1Trade Sync til GS1Trade Packaging, men også ud mod de kunder, der skal bruge data.
GS1 Denmark har 1.200 medlemmer, såsom leverandører, der bruger GS1Trade Sync. Men der er også en lang række leverandører, som i dag ikke bruger GS1. GS1 har valgt at stille GS1Trade Packaging til rådighed for dem, og det er i første omgang gratis at bruge systemet, når der er betalt den årlige medlemspris på 500 DKK. Så er forhåbningen, at de derefter vælger også at bruge GS1Trade Sync. Det vil bestemt være en fordel for Dagrofa, hvis alle leverandører bruger GS1.
Hvordan kommer GS1's emballagedatasystem til at gøre jeres arbejde enklere fremadrettet?
I stedet for at kommunikere med leverandørerne i Excel-ark, så bliver det en standardiseret tilgang. Leverandørerne vil blive nødt til at udfylde en lang række værdier, og det vil give en højere kvalitet af stamdata og en fælles standard.
Udfordringen for leverandørerne bliver selvfølgelig, at de skal til at oplyse om noget, som de måske ikke har tilstrækkelig viden om. De skal måske tilbage til deres underleverandører og bede om flere oplysninger. Det er jo det samme for Dagrofa, jeg må også tage fat i vores leverandører og kræve oplysninger for, at Dagrofa kan indrapportere korrekt.
Har du et konkret eksempel fra jeres område, hvor du kan se nytten af GS1Trade Packaging?
Vi har haft en god dialog med vores private labels, men det har taget os seks måneder at kortlægge 20 procent. Så jeg tror, at vi også kommer til at have huller i osten i forhold til at mangle oplysninger fra leverandører. Vi forstår godt, det kan være svært for leverandørerne, for vi mangler stadig afklaring på en række punkter, selvom brancheforeninger og GS1 kører oplysningskampagner.
Vi har også mange produkter fra udenlandske leverandører, og derfor har vi sammen med GS1 krævet, at vi leverer informationspakker på engelsk. Det har projektet løst et langt stykke ad vejen med en hjemmeside, hvor man nemt kan få info på engelsk.
Vi tror på, at det her bare er starten på rejsen. Producentansvaret på emballage er bare en sten – en stor sten indrømmet – på vejen frem mod udveksling af mere data for at nå den cirkulære økonomi.
Hvordan kan GS1 hjælpe Dagrofa i forbindelse med producentansvaret for emballage?
GS1 er vanvittig dygtige til at lave vejledninger. Producentansvaret er et stort og vigtigt område, men generelt er GS1 dygtige til at rådgive på en enkel måde om store og tunge emner både over for leverandører og over for os.
Når man som leverandør udfylder data, så kan det jo bruges af en række modtagere. Hvis data først en gang er lagt ind, kan leverandøren gøre det tilgængeligt for alle sine kunder, eller hvem man ønsker. Så i stedet for at jonglere med Excel-ark ud mod en række forskellige modtagere, så behøver de kun bruge GS1Trade Packaging.
For os betyder det, at vi har oplysninger, så vi kan brande os på de gode historier. Især på vores private labels kommer vi til sammen med vores kommunikationsafdeling at fortælle fx om en leverandør, som har valgt at gå fra plastic til pap. Vi kommer i høj grad til at favne de leverandører, der tager med på den rigtige rejse om samfundsansvar og cirkulær økonomi. Vi kommer også til at fravælge leverandører, som ikke vil med på den rejse. Vi vil ikke kunne acceptere, hvis de ikke leverer den data, som lovgivningen kræver.