23948sdkhjf
Del siden
Annonce

CNC-maskiner er et must for erhvervsskolerne

Hos Syddansk Erhvervsskole i Vejle er de glade for deres CNC-maskine. Arbejdet med den er med til at forberede eleverne på den teknologi, de kommer til at møde ude i virksomhederne. Og med Folketingets nyligt indgåede aftale, som skal løfte erhvervsuddannelserne, er turen kommet til at tænke CNC-maskiner og dermed også automation endnu mere ind i erhvervsuddannelserne.

”Hold kæft, det er fedt, det her”, er ofte reaktionen, når eleverne hos Syddansk Erhvervsskole i Vejle første gang stifter bekendtskab med skolens største CNC-maskine.

CNC-maskinen er nærmere bestemt en ares fra det italienske mærke CMS, og den blev leveret af Gibotech tilbage i 2018. Investeringen kom gennem Det Nationale Videnscenter for Automation og Robotteknologi.

Se alle CNC-maskinerne hos Gibotech her.

CNC-maskinen giver muligheder og kompetencer
Det er eleverne på skolens snedkeruddannelser – primært maskinsnedkeruddannelsen – der har fornøjelsen af at arbejde med maskinen i deres skoleforløb. Dét at have en 5 akset CNC-maskine giver eleverne flere muligheder, når de skal løse en given opgaven, og ruster dem samtidig til et arbejdsmarked, hvor CNC-maskiner og automation er en del af arbejdsdagen.

"Det er vigtigt for os som erhvervsskole, at vi kan tilbyde eleverne at prøve kræfter med den form for teknologi, de kommer til at møde ude i virksomhederne. Enten i praktikken, eller når de er færdiguddannede. Det er jo ikke sikkert, de kommer til at arbejde med lige præcis den her type CNC-maskine, men så har de prøvet kræfter med teknologien og har kompetencerne at bygge videre på", siger Kasper Esager, leder for træafdelingen på Syddansk Erhvervsskole, Campus Vejle.

Det er mere reglen end undtagelsen i dag, at der står én eller flere CNC-maskiner ude i produktionsvirksomhederne. Derfor skal fremtidens arbejdskraft ikke kun kunne bearbejde materialet manuelt eller på mindre maskiner, men de skal også have kendskab til, hvordan de større maskiner fungerer og skal programmeres. Og hvilke projekter eller emner, de med fordel kan bruge en CNC-maskine til. For det er ikke kun træ, der kan bearbejdes på en CNC-maskine, men også materialer som plast og komposit. Derfor er jobmulighederne mange, når først teknologien er kommet ind under huden.

Hvis man brænder særligt for bearbejdning på CNC-maskiner, så er det muligt at specialisere sig i den retning. Som eleven, der afsluttede sin erhvervsuddannelse med speciale i CNC og til svendeprøven lavede en spiral, konstrueret af flere dele – alle sammen lavet på skolens ares, CNC-maskine. Eller en anden elev med samme speciale, der til den frie opgave lavede en Minion-figur.

Klarer de komplekse opgaver
For det er selvfølgelig ikke alle opgaver, der kan eller skal laves på en CNC-maskine, og derfor har skolen naturligvis også flere forskellige maskiner, som eleverne bruger undervejs i deres uddannelse. Men det er ares, der klarer de mest komplekse opgaver.

"Det kræver jo en lidt anden måde at tænke på i forhold til andre maskiner, fordi du skal tænke tredimensionelt og med op til fem akser. Derfor er det som udgangspunkt også eleverne på hovedforløbet, der bruger maskinen, fordi det kræver en grundlæggende viden om materialer og værktøjer. Så bruger de maskinen til at dygtiggøre sig yderligere, hvis deres praktikvirksomhed allerede har en CNC-maskine, eller til at få kompetencerne til en fremtidig arbejdsgiver", siger Henrik Madsen, overlærer på Syddansk Erhvervsskole, Campus Vejle.

"Vi inkorporerer maskinen på forskellig vis i undervisningen. De får ikke specifikke opgaver kun til maskinen, men de kommer derover, når der er en opgave, hvor den helt eller delvist kan løses bedst på en CNC-maskine. Det tager jo også noget tid for den enkelte elev at blive fortrolig med maskinen, så hvis alle skulle igennem på samme tid til samme opgave, ville de komme til at stå i kø", supplerer Kasper Esager.

Lærerne lærer også
Det er ikke kun eleverne, der har glæde af CNC-maskinen. Det har faglærerne også, når de skal hjælpe eleverne med programmeringen og de muligheder, maskinen giver.

"Vi kom selvfølgelig på kursus hos Gibotech, da vi fik maskinen, hvor vi lærte at programmere den. Men det er jo sjovt, når vi står sammen med eleverne og skal løse en opgave. Så parallellærer vi med dem, når vi sammen skal finde ud af, hvordan vi griber det an. Det stiller jo krav til os som undervisere, at vi også følger med tiden og udviklingen", fortæller Henrik Madsen.

Ares passer til undervisning
Der findes mange forskellige typer af CNC-maskiner; også bare når det kommer til bearbejdning af træ, som det er tilfældet på Syddansk Erhvervsskole i Vejle.

Men valget af ares som CNC-maskine kunne næsten ikke være bedre, fordi den har en række egenskaber, som gør den ideel til undervisning.

"Ares er en perfekt maskine at bruge til undervisning. De store vinduer ind til arbejdsområdet giver et rigtig godt udsyn, så eleverne kan følge med undervejs i bearbejdningsprocessen og i realtid se, hvordan deres programmering fører til et færdigt emne. Og med frihøjden på 1200 mm giver den gode muligheder for at lave langt de fleste opgaver", siger Henrik G. Thomsen, Product Manager, CNC hos Gibotech.

CNC kan lede mange veje
Den aftale, som Folketinget indgik i august 2023, afsætter 300 millioner kroner årligt fra 2025 og 400 millioner kroner årligt fra 2030 og frem til at give erhvervsuddannelserne et løft og gøre dem mere eftertragtede blandt de unge. En del af pengene skal gå til at investere i nyt og bedre udstyr. Og her kan erhvervsskolerne med fordel kigge på de mange muligheder, der er inden for CNC og automatisering.

"En CNC-maskine er jo bare én af vejene at gå, når det kommer til automatisering i produktionsvirksomheder. Det er oplagt at optimere ved at bygge videre på CNC-maskinen og placere en robot ved siden af, der kan hjælpe med at oplægge og nedtage materialet, eller investere i flere CNC-maskiner. Enten af samme slags, så flere elever kan få glæde af den, eller andre typer, så man kan simulere et produktionsflow ligesom ude hos virksomhederne", siger Henrik G. Thomsen.

Indtil videre klarer ares opgaven på Syddansk Erhvervsskole i Vejle til glæde og gavn for både elever og lærere.

GIBOTECH A/S
Datavej 15
5220 Odense SØ
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK70760312
P nummer: 1002328137

Kontaktperson

Send til en kollega

0.046